Restaurangkedjan stäms för Happy Meal.
"McDonald's lurar våra barn"
Mest läst i kategorin
Den amerikanska konsumentorganisationen Center for Science in the Public Interest (CSPI) har lämnat in den andra stämningsansökan mot McDonald’s på kort tid till rätten i Kalifornien, uppger Financial Times.
CSPI anser att snabbmatskedjan använder sig av vilseledande reklammetoder för att locka in barnen till företagets restauranger.
Organisationen pekar framförallt på leksakerna som inkluderas i Happy Meal, som får barnen att tjata på sina föräldrar om att de ska besöka restaurangerna.
Men även det faktum att de flesta Happy Meals innehåller höga halter fett, natrium och kalorier som ligger över de rekommenderade nivåer för barn under åtta år är föremål för organisationens kritik.
Snabbmatskedjan låter sig inte kuvas:
– Vi är stolta över våra Happy Meals och tänker försvara vårt varumärke, meddelar McDonald’s i ett uttalande.
I ett tidigare uttalande i Financial Times har Jim Skinner, vd för McDonald’s, sagt att ”våra konsumenter är kompetenta och kapabla att göra sina egna val”.
CSPI kräver inget skadestånd av McDonald’s utan begär endast, om organisationen får rätt i domstolen, att få betalt för advokat- och rättegångskostnaderna.
Det gruppen vill uppnå är att domstolen ska förbjuda snabbmatskedjan att rikta sin reklam mot barnen.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.