Realtid
administrator
administrator
Uppdaterad: 21 apr. 2005Publicerad: 21 apr. 2005

…när du jobbar som area manager för Yves St Laurent Beauté inom området Travel Retail i Paris?

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

– Jag arbetar med att sälja in våra produkter till duty-free-återförsäljare i Europa och Mellanöstern. Till de vanligare återförsäljarna hör flygbolag, flygplatser och båtar, men vi säljer även till ambassader, militärbaser och internationella organisationer som FN och deras underorgan.

Vad är det för produkter du säljer?

– Inom området Beauté ingår parfymer och kosmetika. Då är det inte bara Yves St Laurent-produkter utan även märken som Boucheron, Oscar de la Renta, Stella McCartney och Alexander McQueen som ingår i samma grupp, det vill säga Guccigruppen.

Hur ser en arbetsdag ut?

– Det är mycket resande eftersom att jag täcker ett stort område. Hittills i år har jag hunnit med 30 resor. Jag spenderar nog hälften av tiden utanför kontoret. På resorna träffar jag inköps- och marknadschefer. Mycket handlar om att få in nya produkter, se till att återförsäljarna har rätt sortiment och även göra marknadsföringsåtgärder.

Trött på flygplansmaten?

– Nej, faktiskt inte. Dels lär man sig att hitta de bra ställena på flygplatserna och sen måste jag erkänna att man blir bra omhändertagen ombord på planen när man kommer från Yves St Laurent.

Hur stor del av era produkter säljs som duty-free?

ANNONS

– I Europa är det ungefär 30 procent.

Är den största marknaden flygplatser?

– Ja, flygbolag och flygplatser i framförallt Storbritannien är de största marknaderna. Båtmarknaden minskar och diplomaterna utgör bara en mycket liten del av vår försäljning.

Vilka diplomater handlar mest?

– Det är nog utan tvekan araber och asiater. De har dock ett lite annorlunda inköpsbeteende. De köper mest kring jul och andra högtider, framför allt är det presenter och inte så mycket för eget bruk.

Är det glamoröst att arbeta i modebranschen?

– Nej, det skulle jag inte påstå. Till ytan är folk extremt välklädda och välsminkade, men det handlar ändå om hårt arbete i grund och botten. På Yves St Laurent är de mycket noga med att vi använder oss av produkter från något företag inom gruppen.

Får du träffa några supermodeller?

ANNONS

– Det har förekommit. Jag är ju ibland involverad i marknadskampanjer och då händer det att man är med på fotograferingarna.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS