Ikea har nappat på kortbolagets digitala plånbokstjänst Masterpass.
Mastercard utmanar Swish
Masterpass är en tjänst påminner om Paypal och som automatiskt hämtar kortuppgifter i samband med nätköp. Nu står det klart att Ikea integrerar Mastercards produkt på sin e-handelssajt i juni.
Därmed utmanar kortbolaget de svenska storbankernas betalapp Swish och Klarnas fintech-tjänster.
– För Ikea är det viktigt att hela köpprocessen, från att våra kunder tittar på och väljer sina varor till att de genomför sitt köp, är smidig. Med Masterpass kan vi erbjuda en betalningsfunktion som är både trygg och enkel, skriver Mathias Wennergren, chef för betalningar på Ikea Sverige, i MasterCards pressmeddelande.
Masterpass finns idag tillgängligt i 29 länder världen över och accepteras hos över 270.000 handlare. I Sverige används tjänsten sedan tidigare av Flygbussarna och Arlanda Express.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.
Senaste nytt
Så får du makt över företagets likviditet
Datadrivna finansieringstjänster som gör vardagen enklare för dig som företagare.
Därför kan det löna sig att byta företagsabonnemang redan idag.
Här är lösningarna som gör skillnad på jobbet.
Har du rätt bilförsäkring?
Elbil, hybrid eller bränslebil? Vi försäkrar alla bilar och hjälper dig om något händer.