Hur ska du knäcka Metro?
Martin Gellerstedt, Metros ex-vd
Mest läst i kategorin
– Jag har startat ett säljbolag. Det första uppdraget som vi får är att sälja annonser för City och Expressen där vi kommer att jobba på marknaderna resor, nöje och en del regionalsälj.
Det har länge ryktats om något i den här stilen?
– Folk har väl sätt mig när jag har varit på Marieberg och förhandlat. Då har de väl kuckelurat och undrat vad jag ska hitta på.
När vi talades vid sist stod du och valde mellan två saker?
– Ja… Men det fina i kråksången blir nog att jag kan välja båda två. Hahahaha.
Vad menar du?
– Det får jag återkomma till. Men att starta ett säljbolag ska bli väldigt roligt.
Varför?
– Att komma in i säljdrivet igen. Metro är ju en säljorganisation och när jag var vd för den var det fantastiskt roligt. Att nu få starta något eget med nybbyggaranda och duktiga säljare ska bli fantastiskt roligt.
Vad händer med den säljorganisation som finns på tidningarna nu?
– Det som sker nu är att City och Expressen omorganiserar och lägger ut delar av annonsförsäljningen på det företag som jag startar.
Var har du hittat dina medarbetare?
– Före detta Metrosäljare och nya förmågor som jag själv har träffat.
Hur mycket pengar omsätter denna typ av annonsförsäljning?
– Jag har bara ett idiotsvar; Stockholmsmarknaden omsätter totalt 2, 5 miljard kronor om året. Allt under det kommer jag att se som ett misslyckande.
Vad har du gjort sedan du sa upp dig för ett halvår sedan?
– Tagit hand om min nyfödda dotter.
Berätta om ditt engagemang i Suorze.
– Min relation med Sourze är informell just nu. Jag hjälper Souze kring affärsplanen. Jag för även diskussioner tillsammans med Sourze om potentiella investerare och vid ett kapitaltillskott hoppas jag även kunna hjälpa dem försäljningsmässigt.
En till kund i ditt nystartade bolag?
– Det har vi inte diskuterat alls men det är absolut en möjlighet.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.