Realtid

Maria Rimpi tar över SvD Näringsliv

Realtid.se
Uppdaterad: 22 nov. 2013Publicerad: 22 nov. 2013

Vill satsa på privatekonomi på nätet.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Maria Rimpi tar över som ny chef för Svenska Dagbladet Näringsliv efter Olle Zachrison som tidigare i höst blev redaktionschef för tidningen.

Hon kom till Svenska Dagbladet som praktikant år 2000 från Journalisthögskolan. Hela karriären har hon spenderat på ekonomidelen, först som allmänreporter, senare som nyhetschef på E24 och nyhetschef på SvD Näringsliv.

Maria Rimpi säger till Realtid.se att hon har massor av idéer på hur tidningen kan utvecklas, men då utnämningen är ny vill hon först sitta ner tala med sina kollegor innan hon är färdig med sitt tankearbete.

Dock ser hon den stora potentialen i den digitala journalistiken. SvD Näringsliv lägger idag cirka 80 procent av de redaktionella resurserna på papperstidningen och 20 procent på nätet. Detta vill hon balansera om till 50-50.

Hon ser bland annat möjligheter i att förstärka den privatekonomiska ekonomirapporteringen digitalt, bland annat uppmuntrad av SvD:s framgång med Räntekartan som 2012 vann Stora journalistpriset om Årets Förnyare digitalt.

En utmaning är att flytta SvD Näringslivs starka varumärke och läsarkrets över till nätet:

– Men många av våra läsare läser alltjämt papperstidningen.

Svenska Dagbladet har genomfört flera besparingspaket de senaste åren. Maria Rimpis bedömning är att Näringslivsdelen kommer att vara ett fortsatt prioriterat område även framgent.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS