Manifest är ett spännande alternativ till Grammisgalan. På fredagskvällen hade de oberoende skivbolagen styrkedemonstration.
Manifest utmanar skivjättarna
Mest läst i kategorin
På femårsfirande Manifest är det Sveriges oberoende skivbolag som står i fokus. Bolag som arbetar utanför de stora multinationella bolagens domäner.
Under fredagskvällen hade Manifest prisutdelning på Nalen i Stockholm. Först hölls en inledande paneldebatt om villkoren för de oberoende aktörerna på marknaden, där A&R-rollen, fördelarna med 50-50-dealar a´ la Piratförlaget och exponering av akter via internet tillhörde ämnena på dagordningen.
Därefter förvandlades den slitiga vardagen för de oberoende skivbolagen för en kväll till en stor galafest i en anrik lokal, med liveband och konferencierer.
Electronicaduon The Knife,
som ger ut sina skivor på egna etiketten Rabid Records med distribution av Border, var ensamma om att få två priser. De fick statyetten för bästa dans/house/techno för sitt internationellt framgångsrika album Silent shout. Därtill belönades The Knife som bästa liveakt för sin visuellt avancerade scenshow.
The Knife vann nyligen fyra Grammisar också, så deras prishylla torde snart vara överfull.
Ison & Fille vann ingen Grammis i år för sin skiva Stolthet (Hemmalaget/V2, med distribution av BAM) men kunde kånka hem Manifestpriset för årets bästa hiphop/r&b/soul. Svensk hiphop var i ropet för några år sedan bland svenska major-skivbolag men i dag sker det mesta på oberoende skivbolag, som det i år icke nominerade Juju Records där artisten Timbuktu är med och styr och ställer.
I avdelningen rock/pop vann gruppen The Radio Dept. (Labrador/Border) med albumet Pet grief. Just pop och rock är musik som många förknippar med uttrycket indie, eller independent. En missvisande sammankoppling som egentligen bara visar hur föränderlig musikbranschen är, inte minst nu när oberoendet gjorts lättare via nya distributionskanaler, internet och digitala lösningar.
Andreas Mattsson, känd från insomnade bandet Popsicle, utsågs till årets bästa inom visa/singer-songwriter med skivan The Lawlessness Of The Ruling Classes (Hybris/Playground Music). Mattsson har erfarenhet av multibolaget Warner från tiden i Popsicle men förklarar att han trivs alldeles utmärkt på ett så artistnära bolag som Hybris.
Kategorin electronica/postrock/synth vanns av Ebb med skivan Loona (Gaymonkey Records/Border). Även det musikstilar som frodas bland de oberoende skivbolagen, medan skivjättarna inte riktigt vet hur de ska närma sig musiken.
Återuppväckta punkveteranerna Asta Kask (Burning Heart) kammade hem Manifestpriset för hårdrock/punk. Skivbolaget Burning Heart visar att deras artistupplag inte tappar i styrka, trots The Hives frånfälle till ett större skivbolag.
Inom jazz
prisades Lennart Åberg med Free spirit (Amigo/BAM). Jazzen är ett bra exempel på en musikgenre som i stort skulle vara utdöd i skiv-Sverige om inte de oberoende skivbolagen tagit tag i utgivningen. Folk/världsmusik är en annan musikgenre som frodas inom den oberoende skivbolagssektorn och här vann Ranarim för albumet Morgonstjärna (Drone/CDA).
Återväxten är viktig för den oberoende musikbranschen. Lo-Fi-Fnk utsågs till årets nykomling med sin skiva Boylife (La Vida Locash). Det var också det enda priset som gick till relativt färska uppstickaren Dotshop.se. Ett bolag som snabbt blivit till en dominerande kraft inom distributionen av electronica och närliggande musik, från både svenska och internationella skivetiketter.
Bandet med det passande namnet The Wonderful Guinea Pigs från Linköping fick utnämningen Bästa osajnade band, även kallat DigFi-priset efter en av sponsorerna. Nästa år kanske de får gå hem med en stayett i någon av kategorierna för mer etablerade artister?
Även internationellt satsar många artister på oberoende skivbolag. Radioheads sångare Thom Yorke släppte i fjol sin solodebut på independent-etiketten XL, istället för stora EMI som normalt ger ut Radiohead.
Peter Gabriel tar i en oväntad vändning hjälp av två riskkapitalister för att finansiera sitt nästa skivsläpp. Peter Gabriels skivor har hittills släppts via Virgin, som numera är en del av EMI-koncernen. En koncern som sett sig nödgad att skära ner på personal och utgifter i en hårdnande bransch.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.