11 juni
2026

Realtid

Många bolag på alliansens säljlista

administrator

administrator

<pufftextlänk>Den borgerliga alliansen vill sälja ut en rad statliga bolag.</pufftextlänk> Men inte LKAB, Vattenfall och Sveaskog. Det beskedet gav partierna vid en pressträff i Sundsvall i samband med att alliansen inledde sin Norrlandsturné.

Tidigare har de borgerliga kommit överens om att sälja ut statliga företag för 200 miljarder kronor under mandatperioden, eller 50 miljarder per år.

Enligt Alliansens företrädare är värdet av den nu föreslagna utförsäljningen betydligt högre.

På listan över företag som kan säljas ut finns innehaven i börsbolagen Telia Sonera, Nordea, OMX och SAS. Alliansen vill även sälja SBAB, Vasakronan och Vin & Sprit.

Inga besked gavs om i vilken takt företagen ska säljas.

Alliansen vill också att arbetsgivaravgifterna avskaffas för tjänstejobb i norra Sverige, inom stödområde A. Kostnaden beräknas till 400 miljoner kronor.

TT

Senaste lediga jobben

Mest läst i kategorin

Sällsynta jordartsmetaller
Makro

Kinas hämnd mot Trumps tullar: Nu stryps tillgången på kritiska metaller

11 juni 2026
Börs & finans

Trots geopoliskt kaos: Svenska bolag tror på framtiden igen

11 juni 2026