Realtid

Månader av konkurrens- prövningar väntar Pernod

administrator
administrator
Uppdaterad: 31 mars 2008Publicerad: 31 mars 2008

Blir den franska spritjätten alltför dominerande? Med köpet av Vin & Sprit blir Pernod näst störst i världen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det konstaterade finansmarknadsminister Mats Odell under morgonens presskonferens.

– Just nu kan vi inte kommentera, säger Claes Norgren, generaldirektör för Konkurrensverket.

– Men det här är en affär som är av sådan dignitet att det kan bli föremål för prövning, säger Konkurrensverkets presskontakt Peter Dälden.

Varken svenska eller europeiska myndigheter godkänner affärer som låter en enskild aktör bli alltför dominerande.

– Det är frågan om ett internationellt verksamt företag där man har en namnkunnig köpare. Då är det sannolikt att det kan bli föremål för prövning enligt de koncentrationsregler som gäller, säger Peter Dälden till Realtid.se.

Gränsen för prövning är fem miljarder euro i omsättning för det nya bolaget – mindre än 50 miljarder kronor.

Pernod Ricard omsätter mer än 50 miljarder kronor redan innan Absolut Vodka läggs till Glenlivet, Jameson, Seagram’s, Chivas Regal, Havana Club, Jacob’s Creek och de andra varumärkena i samlingen. Bara brittiska Diageo, med Guiness, Smirnoff, Gordon’s och Baileys, är större.

När en anmälan kommit in har kommissionen 25 arbetsdagar på sig för en första granskning och därefter ytterligare 90 arbetsdagar för en detaljerad utredning.

ANNONS

Affärens storlek innebär inte i sig ett hinder.

– Inte om det sammanslagna företaget fortfarande möter konkurrens från andra företag i Europa, säger Jonathan Todd, talesperson hos konkurrenskommissionär Neelie Kroes, till Realtid.se.

– Vi måste reda ut om affären inskränker kundernas valfrihet eller om den leder till högre priser.

Om affären prövas, så ska kommissionen ta reda på branschens marknadsandelar och möjligheter för nya aktörer att ta sig in på marknaden.

Kommissionen kommenterar inte affären innan den anmälts.

Av samma skäl kommenterar kommissionen inte heller en eventuell försäljning av statliga Nordea till SEB eller någon annan storbank.

Eftersom Volkswagen ännu inte anmält affären, kommenterar kommissionen inte heller att Volkswagens i mars köpte Scania av Investor för 27 miljarder.

Kommissionen hindrade däremot Volvo från att köpa Scania av Investor år 2000, efter Volvo fått pengar över när Ford köpte Volvo Personvagnar.

ANNONS

– Vi tillåter inte att två dominerande lastbilstillverkare går samman, sa EU:s dåvarande konkurrenskommissionär Mario Monti.

I andra branscher har samgåendet gått längre. EU-kommissionen godkände IBM:s bud på Telelogic som nu genomförs.

Air France fick igenom fusionen med KLM 2004 och vill nu köpa Alitalia. Men när lågprisflyget Ryanair ville köpa ärkerivalen Aer Lingus blev det stopp.

– Båda är baserade på Irland. Det förelåg en överhängande risk för att irländska kunder skulle drabbas av högre priser, säger Jonathan Todd.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS