Den tyska industrikoncernen MAN ger nu upp och drar tillbaka sitt fientliga på bud på Scania. Men diskussionerna om ett samgående är inte över.
MAN drar tillbaka budet på Scania
Mest läst i kategorin
Höstens och vinterns turbulens kring det fientliga budet från MAN fick ett slut i dag.
MAN medgav i ett pressmeddelande att diskussionerna mellan Volkswagen, Investor och MAN visserligen visat på en industriell logik i kombinationen MAN, Scania och Volkswagen Heavy Trucks. Men att det inte är möjligt att åstadkomma en sådan kombination med det nuvarande budet på Scania eftersom det avvisats av storägarna Volkswagen och Investor.
Nu vill MAN i stället satsa på att nå en ”vänligt sinnad kombination”.
– Vi välkomnar självklart beslutet, sade Scanias informationsdirektör Cecilia Edström till TT på tisdagskvällen.
– Budet återspeglade inte det fulla värdet och potentialen i Scania. Sedan fanns det ett antal andra problem, bland annat det som våra fackföreningar pekade på – att det finns väldigt långtgående anställningskontrakt i MAN i Tyskland.
I praktiken skulle det kunna drabba svenska anställda vid ett samgående.
Även hos Investor var man nöjda med att turbulensen fått ett slut.
– Vi har sagt från början att ska man genomföra en så här stor och komplicerad process som det är att slå ihop två så stora företag på ett eller annat sätt, då måste man jobba igenom det på ett noggrant sätt. Det tror vi att man ska göra i en vänlig och konstruktiv miljö, inte när det ligger ett fientligt bud, sade Investors informationschef Fredrik Lindgren.
Precis som MAN fortsätter Investor att tro på den industriella logiken i ett samgående mellan MAN och Scania.
Men på Scania har man en något svalare hållning.
– Vi har tidigare sagt att för oss är en konsolidering en möjlighet, men det är definitivt inte en nödvändighet. Det som är viktigast för oss nu är att fokusera på Scanias affärer, sade Cecilia Edström.
TT
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.