Realtid

MAN bekräftar intresse för Scania

administrator
administrator
Uppdaterad: 13 sep. 2006Publicerad: 13 sep. 2006

UPPDATERAD Det tyska industrikonglomeratet MAN bekräftar på onsdagen att det finns intresse för en sammanslagning med den svenska lastbilstillverkaren Scania. Beskedet följer på ännu en dag med rusning efter Scaniaaktien till följd av budrykten.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Man säger i ett pressmeddelande vid lunchtid på onsdagen att koncernen lämnar mer information i frågan om intresset för Scania nästa vecka. Företaget skriver att ”logiken bakom en kombination av MAN och Scania är tilltalande”.

”Tillsammans skulle MAN och Scania bli Europas ledande lastbilsföretag med en plattform för lönsam tillväxt”, fortsätter pressmeddelandet.

Enligt en Reuterskälla ska MAN ha försökt förankra budet hos Scanias storägare, tyska Volkswagen och Wallenbergsfärens maktbolag Investor, som tillsammans har en majoritet av rösterna i bolaget. Det är oklart om detta har lyckats.

Analytiker räknar med att det kan bli ett kontantbud på upp till 495 kronor per aktie. Det innebär en prislapp på totalt 99 miljarder kronor för Scania.

Vid 12-tiden på onsdagen hade Scaniaaktien, sedan Stockholmsbörsen valt att häva handelsstoppet inför onsdagens handel, gått upp med 9 procent till 424:50 kronor. Men budet väntas hamna högre än det.

Morgan Stanley har räknat på ett scenario där MAN betalar 450 kronor per Scaniaaktie. Investmentbankens analytiker tror att budet till en femtedel kommer att finansieras med MAN-aktier och att det inte blir någon vinst för ägarna om inte rationaliseringar kan genomföras.

CA Chevreux-analytikern Patrik Sjöblom tror att budet blir kontant och att det kan hamna på upp till 495 kronor per aktie.

– Då är Scania värderat till 16 gånger nästa års vinst. Men det handlar naturligtvis om att det finns stora besparingar att plocka ut i en sådan här sammanslagning, fortsätter han.

ANNONS

Skulle MAN välja att avstå från ett bud eller om affären stupar varnar Sjöblom för en mycket kraftigt korrigering av Scaniaaktien.

– Skulle det här bara vara ett felaktigt rykte ska den här aktien ner 30 procent.

Han tillägger att affären i princip förutsätter att MAN gör en nyemission eller att konglomeratet säljer av stora enheter för att få ordning på balansräkningen.

Enligt Sjöblom kan MAN komma att sälja sin industrikonsultenhet och båtmotortillverkaren B & W för att stärka balansräkningen i samband med affären.

– Det är bra värderingar på de här bolagen. De har bra orderböcker som sträcker sig in i 2010–2011, säger han.

Från fackets sida fäster man främst vikt vid att en ny Scaniaägare är långsiktig.

– Scania är en kronjuvel i verkstadsindustrin och ett företag i toppklass. Därför är det viktigt om det nu blir något bud på bolaget att de nya ägarna har ett långsiktigt tänkande när det gäller framtiden för Scania, säger IF Metalls ordförande Stefan Löfven.

TT

ANNONS
Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS