Realtid

Maktkamp skakar Toyota

administrator
administrator
Uppdaterad: 14 apr. 2010Publicerad: 14 apr. 2010

Den japanska biljättens kvalitetsproblem är i själva verket symptom på långvariga interna konflikter inom bolaget, och nu inflammeras konflikterna ytterligare.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det skriver Wall Street Journal.

I ena ringhörnan finns grundarfamiljen Toyoda, och i andra ringhörnan finns en grupp anställda chefer.

Pajkastning pågår för fullt mellan de båda grupperna om vems fel den pågående Toyota-krisen är.

Toyota-bilarna har ansetts ha haft väldigt hög kvalitet, men plötsligt på sistone har biltillverkaren drabbats av flera allvarliga bakslag i form av att stora mängder bilar har fått återkallas på grund av tekniska problem.

Det har handlat om olyckor som inträffat på grund av att gaspedaler har fastnat.

Och nu har exempelvis framkommit att Toyotas lyxbilsmärke Lexus har lanserat modellen GX460 som kan välta omkull.

Kvalitetsproblemen har lett till kritik mot Toyota, vilket WSJ beskriver som ”attacker” som saknar motstycke sedan Toyota grundades för 75 år sedan.

Formellt är det vd Akio Toyoda som styr Toyota. Han är sonson till företagets grundare, och försöker nu bli av med en av toppcheferna inom Toyota som inte hör till familjen.

ANNONS

Det är vice styrelseordförande Katsuaki Watanabe.

I samband med Toyotas stora bil-återkallelser i januari, föreslog Toyoda att Watanabe skulle avgå och ta en post som chef för ett perifert bolag inom Toyota-koncernen.

Men Watanabe vägrade.

Detta är enligt WSJ ett exempel på hur den långvariga schismen mellan lägrena bubblar upp till ytan i samband med den nuvarande krisen.

Schismen beskrivs
som ett störningsmoment som med Toyotas uppdelade ledarskap gör krisen svårare att hantera.

Nyckelfrågan är att Toyoda-familjen inte haft någon i företagsledningen på 15 år.

När familjen nu kommer tillbaka genom Akio Toyoda, menar han att företaget har misskötts med fokus på tillväxt och lönsamhet på bekostnad av bilarnas kvalitet.

Så här skrev Toyota i Sverige i ett pressmeddelande i januari:

ANNONS

”Toyota Motor Europe har beslutat att återkalla 8 Toyotamodeller i Sverige, för att åtgärda ett potentiellt fel med gaspedalens funktion.

Berörda modeller och tillverkningsperioder är följande:

• AYGO (augusti 2005 – augusti 2009)

• IQ (november 2008 – november 2009)

• Yaris (november 2005 – september 2009)

• Auris (oktober 2006 – 5 jan 2010)

• Corolla (oktober 2006 – december 2009)

• Verso (feb 2009 – 5 januari 2010)

ANNONS

• Avensis (november 2008 – december 2009)

• RAV4 (november 2005 – november 2009)”

I Sverige är det 37.500 Toyota-bilar som berörs av detta.

– Toyotas policy är att sätta kunderna först, under alla omständigheter, sa Toyotas Europachef Tadashi Arashima i pressmeddelandet.

– Vi förstår att den nuvarande situationen skapar oro och vi beklagar det.

– Vi skulle också vilja lugna kunder med berörda modeller.

– Det potentiella felet med gaspedalen uppstår endast i mycket sällsynta fall.

– Den aviserade åtgärden är en förebyggande åtgärd för att garantera högsta säkerhetsstandard för alla kunder.

ANNONS

Sedan dröjde det inte många veckor förrän nästa pressmeddelande kom i februari:

”Toyota återkallar tredje generationens Prius i Europa.

Toyota Motor Europe meddelade idag att man kommer återkalla den senaste generationens Toyota Prius i Europa i syfte att genomföra en uppgradering av den programvara som styr fordonets låsningsfria bromsar (ABS).”

Totalt återkallas 53.000 bilar på grund av detta, varav 2.000 i Sverige.

”Beslutet har fattats med anledning av rapporter om inkonsekvent bromskänsla vid låg fart och mjuk bromsning på ojämn eller hal vägbana när ABS-systemet aktiveras.

Åtgärden innebär en uppgradering av ABS-systemets elektroniska styrenhet (ECU) för att förbättra svarstider och systemets känslighet när däcken glider på halt underlag.”

”Bilen kan inte bli bromslös och det har inte skett några olyckor som kan kopplas till detta fenomen.”

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS