Realtid

Mäktiga vänner allt

administrator
administrator
Uppdaterad: 31 mars 2009Publicerad: 31 mars 2009

Micrsofts företag får förtur när Facebook smyger in reklam på användarnas sidor.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Bemanningsföretaget Poolia blir först ut när Facebook börjar ta betalt för blanda upp innehåll som skapats av användarna med platsannonser.

Careerbuilder, ett företag som ägs av Microsoft, får sälja den allra mest attraktiva platsen på användarnas egna sidor.

– Vi hjälper Poolia att bygga en egen sida dit vi importerar deras lediga jobb, förklarar rekryteringsföretagets marknadschef Nicklas Jonsson.

Nyhetsbrev om teknik, media och telekom varje tisdag.

Den som väljer att ”bli vän” med kampanjen visar den också för alla sina vänner.

Poolia betalar knappt tio öre per exponerad annons. Fastän det står att innehållet är ”sponsrat”, är det inte självklart att det handlar om betalt utrymme för reklam.

– Det ser liksom inte ut som en annons, säger Nickars Jonsson.

– Rent krasst kan du jämföra med köpa redaktionellt utrymme. Det är ett plus. Traditionell bannerannonsering ger inte så mycket.

ANNONS

Men på Facebook kommer allt innehåll från användarna. Om användarna inte uppskattar reklamen, är avsändaren farligt ute.

Poolia kan styra vilken åldersgrupp annonsen ska visas för, men inte vilken bransch.

Det kan bli ett problem, tror Stefan Rizvi, marknadschef hos Careerbuilders konkurrent Monster.

– Facebook är ett väldigt privat medium. Vi vill skapa något som är relevant. Annars kan det bli negativt eftersom man inkräktar på den privata sfären.

Alla kan marknadsföra sig på Facebook. Det Poolia betalar för är den gräddfil som Microsoft skaffade sig genom ett annonssamarbete som inleddes 2007.

Microsoft köpte 1,6 procent av aktierna i Facebook 2007 för 240 miljoner dollar i samand med ett samarbete om annonser. Det innebär att Microsoft värderade hela Facebook till 15 miljarder dollar.

Som tack för draghjälpen får Microsoftägda företag nu ensamrätt i USA och förtur i Europa när Facebook skruvar upp kommersialiseringen.

Alliansen Microsoft-Facebooks motpart Google försöker också krama ut mer reklampengar ur etablerade surfvanor.

ANNONS

Realtid.se har berättat om att annonsprogrammet AdWords dyker upp i nyhetstjänsten Google News.

Alla som har en hemsida med Googles annonsprogram Adsense fick nyligen ett mejl: ”du måste gå igenom och göra nödvändiga ändringar i sekretesspolicyn för din webbplats”.

Den som går besöker webbsidor med Googles annonser, som drog in omkring en miljard kronor i Sverige 2008, måste acceptera att bli kartlagd.

Google uppmanar de webbplatser som använder annonserna att senast den 8 april berätta om att Google med hjälp av en ny cookie lagrar och samordnar information om besökarnas surfvanor för att kunna visa rätt annonser i rätt sammanhang.

Den som saknar kopplingen till Microsoft eller Google får se sig frånkörd. Stefan Rizvi på Monster kan inte betala sig till en topplacering på Facebook. Monster är stort, börsnoterat på New York Stock Exchange, men har inga mäktiga ägare.

Inte ens mediamogulen Rupert Murdoch ser ut att klara sig på egen hand. Hans Myspace tappade två procent av användarna under februari – samtidigt som Facebook fortsatte växa.

Myspace har nu 124 miljoner unika besökare i månaden över hela världen. Facebook har 276 miljoner.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS