Realtid

USA:s konsumtion slits itu – värsta trenden sedan 2008

konsumtion
Amerikaner med aktieportföljer och bostäder ökar sin konsumtion. De utan tvingas prioritera absoluta nödvändigheter. (Foto: Charlie Riedel/AP/TT)
Simon Kronö
Simon Kronö
Uppdaterad: 26 dec. 2025Publicerad: 26 dec. 2025

Amerikanska lågpriskedjor rapporterar ”oproportionerlig tillväxt” från hushåll med högre inkomster. Samtidigt har konsumentförtroendet fallit fem månader i rad – längsta nedgången sedan finanskrisen 2008.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Amerikanska hushåll i den övre inkomsttredjedelen ökade sin konsumtion med 4 procent jämfört med föregående år i november, visar data från Bank of America Institute.

Det är den snabbaste tillväxttakten på fyra år för den övre tredjedelen.

Samtidigt stannar konsumtionsökningen för hushåll i den lägsta inkomsttredjedelen på mindre än 1 procent, skriver Yahoo Finance.

K-formad ekonomi

Ekonomer kallar fenomenet för en K-formad ekonomi – där de som äger tillgångar och aktier känner sig förmögna medan de utan kapital ser sin köpkraft urholkas.

Skillnaden kopplas direkt till aktiemarknaden – som ligger nära rekordnivåer, enligt Yahoo Finance.

De med aktieportföljer och bostäder ökar sin konsumtion. De utan tvingas prioritera absoluta nödvändigheter.

Klyftan syns tydligast i detaljhandeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Realtid Partner

Historiskt tredje kvartal för det noterade guldbolaget: Akobo Minerals tar klivet in i lönsamhet

12 dec. 2025
Spela klippet
Realtid Partner

Efter svaga kvartalet: "Oktober har varit en fantastisk månad"

13 nov. 2025

”Då känner du dig ganska bra”

Aktier i Walmart och lågpriskedjan TJX överträffade båda S&P 500 under året.

”Vi är glada att se tillväxt återigen i vårt totala kundantal, med oproportionerlig tillväxt från hushåll med högre inkomster”, sade lågpriskedjan Dollar Generals vd Todd Vasos till investerare vid det senaste kvartalssamtalet, enligt Yahoo Finance.

Dollar Tree fick 3 miljoner nya kunder över alla inkomstklasser under kvartalet. Ungefär 60 procent kommer från hushåll med högre inkomster – vilket företaget definierar som en årsinkomst över 100 000 dollar.

”Det handlar inte bara om högre inkomst kontra lägre inkomst, utan också om ålder och tillgångar”, säger Will Auchincloss, chef för detaljhandeln i Nord- och Sydamerika på EY Parthenon.

”Så om du generellt är äldre och har många tillgångar, särskilt på aktiemarknaden, då känner du dig ganska bra.”

Längsta nedgången sedan 2008

Conference Boards index för konsumentförtroende i USA föll i december till 89,1 poäng, från reviderade 92,9 poäng i november, enligt Bloomberg.

ANNONS

Det är femte månaden i rad med nedgång.

Senast USA hade en lika lång nedgångsperiod var 2008, enligt Bloomberg.

Ett index som visar konsumenternas bedömning av nuvarande affärs- och arbetsmarknadsförhållanden stupade med 9,5 poäng till 116,8 i december – det lägsta sedan februari 2021.

Noll i köpkraft – hälsovård äter sparande

Den reala disponibla inkomsten var i praktiken oförändrad under tredje kvartalet – bokstavligen 0 procents tillväxt. Amerikaner fick ingen ökad köpkraft.

Ändå gjorde de upp skillnaden genom att minska sitt sparande, ta krediter eller absorbera kostnader de inte kan undvika, skriver Fortune.

Amerikaner spenderade mest på hälsovård under förra kvartalet sedan Omicronvågen 2022, enligt Diane Swonk, chefsekonom på KPMG.

Utgifter för öppenvård, sjukhustjänster och vårdhem steg i en av de snabbaste takterna på år.

ANNONS

”Inte sett det värsta ännu”

Året framöver kan sätta detta mönster på ytterligare prov.

”Vi inte har sett det värsta av tullarna ännu”, säger analytiker Joe Feldman till Yahoo Finance.

Bank of America bedömer att dynamiken inte hotar den totala ekonomiska tillväxten än.

”Hushåll med högre och medelinkomsters konsumtion står för huvuddelen av den totala amerikanska konsumtionen, så ekonomin kan fortsätt växa som ett ’K’ under en tid”, skriver företaget.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Simon Kronö
Simon Kronö

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.

Simon Kronö
Simon Kronö

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.

ANNONS
ANNONS