Realtid

Europeiska hettan får amerikaner att skjuta upp resorna

En bild som visar siluetten av en kvinna som går framför ett stort fönster på en flygplats. I bakgrunden syns nosen på ett stort vitt passagerarflygplan.
Amerikanska flygledare: symboler för både ordning i luften och kaos i politiken. (Foto: Carolyn Kaster/AP/TT)
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson
Uppdaterad: 13 okt. 2024Publicerad: 13 okt. 2024

Den rekordheta sommaren i Europa påverkar turistmönstren från USA. Många amerikaner väljer att senarelägga sina resor till kontinenten: ”Extremt varmt.”

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Under en konferens med investerare nyligen förklarade Delta Airlines president Glen Hauenstein att bolaget ser en tydlig minskning i antalet resor under juli och augusti, skriver Fortune.

Istället flyttas resandet till september och oktober, då de höga temperaturerna i Europa har avtagit och klimatet är mer behagligt för turister.

”Vädret i Europa är extremt varmt under augusti”, konstaterade Hauenstein och tillade att fler som kan justera sin semestertid nu väljer de svalare höstmånaderna.

Läs även: Klirr i kassan för svensk turism. Realtid

Avskräcker turister

Sommarens stigande temperaturer i framförallt södra Europa avskräcker amerikaner som tidigare flockades till de europeiska semesterorterna under högsäsongen.

Förändringen är påtaglig i resebolagens schemaläggningar.

Enligt CNBC har även United Airlines ökat antalet rutter till Europa under hösten för att möta den ökade efterfrågan bland sina resenärer.

ANNONS

Läs även:

Hotet mot Medelhavsregionen: ”Håller på att bli verklighet”. Realtid

Ljusare tider för SAS – mörkare för Arlanda. Realtid

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson

Reporter med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader. I grunden journalist, men har över 25 års erfarenhet av att hjälpa olika verksamheter med strategisk kommunikation, innehållsproduktion, PR och marknadsföring. Mer om mig finner ni på www.joakimke.se.

Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson

Reporter med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader. I grunden journalist, men har över 25 års erfarenhet av att hjälpa olika verksamheter med strategisk kommunikation, innehållsproduktion, PR och marknadsföring. Mer om mig finner ni på www.joakimke.se.

ANNONS
Laddhybrid-kampanj hos Volkswagen
Volkswagen logo

Elektrifiera vardagen med upp till 12 mils färd helt på el. Välj en SWE Edition fullpackad med utrustning till ett förmånligt pris och lågt förmånsvärde.  

Se alla kampanjmodeller här!
ANNONS
ANNONS