Realtid

Lyxklubben nu i Sverige

administrator
administrator
Uppdaterad: 13 sep. 2006Publicerad: 13 sep. 2006

Quintessentially, med medlemmar som Madonna och Rolling Stones, öppnar nu officiellt i Sverige. "Den typiske svenske medlemmen är vd för ett medieföretag och reser mycket", berättar Anneli Ehrling, vd för Quintessentially Sverige.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Quintessentielly startades för sex år sedan i London och har sedan dess dragit till sig ett stort antal förmögna och kända medlemmar. I Norge lanserades klubben i våras, men efterfrågan är stor i hela Norden.

– Det ramlar in ett par medlemmar varje dag, säger Didrik Cappelen, vd för Quintessentially i Skandinavien.

Än så länge är endast två personer så kallade elitmedlemmar – till en årsavgift på 340.000 kronor – och resten vanliga medlemmar. Med slagordet ”din bästa vän i varje stad” säger grundaren Aaron Simpson att inget är för stort eller svårt för Quintessentially att ordna till sina medlemmar.

Det dyraste uppdraget som klubben genomfört, än så länge, var en arabisk shejks förlovningsfest.

– Då ingick resor med jumbojet till pyramiderna, en konsert med Pavarotti på La Scala och festligheter för 600 gäster. Och lite till, säger Didrik Cappelen, till Realtid.se.

Men det finns samtidigt klara regler för vad Quintessentially inte gör för sina medlemmar.

– Vi skulle aldrig göra något olagligt eller oetiskt, säger Didrik Cappelen.

Och en medlem kan även bli utkastad om han eller hon ställer krav som Quintessentially inte vill tillgodose.

ANNONS

– Vi ordnar absolut inte några sällskapsdamer eller något åt det hållet, förtydligar Anneli Ehrling, som sedan i går är officiellt ansvarig för lyxklubben i Sverige.

Sedan fyra år tillbaka har hon drivit The Lobby Social Club i Stockholm.

– På The Lobby Social Club jobbar vi med smakupplevelser som exempelvis champagne-, konjak- och cigarrprovning. Sättet vi arbetar på stämmer väl in på Quintessentially eftersom vi håller en hög servicekvalitet, säger hon till Realtid.se.

Enligt Anneli Ehrling har det svenska intresset för Quintessentially varit stort.

– Vi har ett tak på 6.000 medlemmar i Norden och dit räknar vi med att nå inom de tre närmsta åren. Jag kan tyvärr inte berätta hur många medlemmar vi har i dag, men intresset har exploderat.

Inom vilka branscher finns de svenska medlemmarna?

– Det spänner över näringsliv, finans och politik. Men även en del inom sporten använder sig av oss när de rör sig ute i världen.

Går det att beskriva en Quintessentially-medlem närmare?

ANNONS

– Jag kan säga så att den typiska medlemmen är relativt ung och vd för ett svenskt företag, inom exempelvis media. Hon reser mycket och har inte tid att gå på nitar. Spenderar hon 48 timmar i Rio så vill hon gå till den bästa restaurangen eller nattklubben.

Hon, säger du. Är det fler kvinnliga än manliga medlemmar?

– Det ligger på omkring 40/60.

Behöver ni marknadsföra er eller strömmar nya medlemmar till av sig själva?

– Det sker via word of mouth. Våra medlemmar som är nöjda sprider det vidare. Men just nu planerar vi en jättestor lanseringsfest för Sveriges del. Jag kan inte berätta hur eller när men kan säga att det i alla fall blir ett extraordinärt spektakel.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS