Callismas vd Charlie Mannerfelt satsar istället på att börja sälja Aston Martin i Sverige.
Lyxbilshandlare nobbar Spyker

Mest läst i kategorin
Holländska sportbilstillverkaren Spyker har varit aktuell för att köpa Saab, men under fredagen framkom att det inte blev något av det.
Nu har Spyker tydligen lämnat in ett nytt bud på Saab, och en fråga är om det finns intresse hos Spyker av att satsa mer på att sälja sina egna bilar i Norden.
En koll hos Transportstyrelsen visar att det inte finns en enda Spyker-bil registrerad i Sverige.
Lyxbilsfirman Callisma som sedan tidigare säljer Bentley och Koenigsegg, skulle kunna passa som återförsäljare även av Spyker.
Realtid.se får tag på Callismas vd Charlie Mannerfelt.
Vad anser du om Spyker?
– Jag vet att det är gammalt anrikt märke med anor från flygindustrin, säger han.
– Vidare så har de ett väldigt fint detaljarbete interiört.
Vet du om det har sålts någon/några i Sverige?
– Jag vet inte, men tror inte det.
Varför inte?
– Det grundar sig nog på att det inte finns någon återförsäljare, och därav ingen eftermarknad på service och så vidare.
Har ni funderat på att bli återförsäljare av Spyker i Sverige/Norden?
– Nej, vi har just blivit tilldelade Aston Martin-agenturen i Sverige.
– Vår fokus ligger i dagsläget på vår produktportfölj som innefattar Aston Martin, Bentley och Koenigsegg.
Vad utmärker Aston Martin-bilarna?
– Aston Martin handlar om design, innovation och sportighet.
– ”Beauty, power and soul” är ord som passar in på Aston Martin.
Vad för kunder passar de för?
– Aston Martin-kunden är en person som uppskattar design i kombination med sportighet.
I dagsläget har Aston Martin tre huvudmodeller; Vantage, DB9, och DBS som alla är överraskande lika. Därutöver är småbilen Cygnet och fyradörrarsbilen Rapide på gång nästa år. Det finns även den superdyra One-77.
Här är alla modeller:
• V8 Vantage (pris strax under 1,3 miljoner kronor, lanserad år 2005, Charlie Mannerfelt: ”en präglad sportbil, direkt konkurrent till Porsche 911”)
• V8 Vantage Roadster (som V8 Vantage men cabriolet)
• V12 Vantage (pris från cirka 1,9 miljoner, ”sportbil med absolut högprestanda inom alla segment”)
• DB9 (pris från cirka 1,8 miljoner, lanserad år 2003, ”GT-vagn”)
• DB9 Volante (som DB9 men cabriolet)
• DBS (pris från cirka 2,6 miljoner, lanserad år 2007, ”GT-vagn med högre prestanda”)
• DBS Volante (som DBS men cabriolet)
• Cygnet (samarbete med Toyota, kommer under 2010, pris 230.000 kronor, ”miljöbil/citybil med Aston Martin-anda och -hantverk”)
• Rapide (börjar säljas från våren 2010, ”fyrsitsig sportbil”)
• One-77 (pris cirka 17,5 miljoner, begränsad upplaga på 77 bilar, ”konstverk”)
Leveranstiderna är cirka fyra månader.
Callismas plan är att sälja kring 25 Aston Martin-bilar under år 2010.
– Vi märker dock att efterfrågan är väldigt stor så vi får se hur 2010 utvecklar sig.
Aston Martin ägs i dagsläget av Kuwait och affärsmannen John Sinders. Tidigare ägaren Ford har även kvar en liten ägarandel.
Spyker är börsnoterat på Amsterdambörsen, men har ryska familjen Antonov samt Abu Dhabi som huvudägare.
Bolagets aktiekurs rasade med 22 procent under fredagen efter beskedet om att Saab-affären inte blir av.
Hela Spyker är därmed värt kring 375 miljoner kronor enligt Bloomberg.
På Blocket finns det i skrivande stund inte en enda Spyker till salu.
På E-bay finns det ett enda exemplar.
Det är en Spyker C8 Laviolette från år 2008.
Den finns i USA med en prislapp på 1,2 miljoner kronor.
Säljare visar sig vara Volkswagen- och Nissan-bilhandlaren Tynan’s.
Realtid.se får tag på bolagets företrädare Daryl Shuck.
Var det någon på ert företag som ägde bilen innan, eller var det en av era kunder?
– Det var faktiskt Spykers vd Victor Muller själv som hade bilen innan, säger Shuck.
– Han körde runt med bilen i USA till bilåterförsäljare som skulle kunna tänkas börja sälja Spyker-bilar, och pratade med dem om företaget Spyker Cars och produkten.
När var det?
– Bilen är en årsmodell 2008 som har gått 9.200 miles .
– Så det var troligen de senaste 18 månaderna som han åkte runt i USA med den här bilen.
När kom den till er?
– Vi köpte den för 60 dagar sedan.
Var i USA finns ni?
– I Denver, Colorado.
Det brukar väl vara mycket snö i Colorado?
– Just nu är det väldigt soligt.
– Men det kan förändras snabbt.
Har ni kört bilen själva?
– Absolut.
Hur var det?
– Bilen går som om den vore ett kirurgiskt instrument.
– Den är väldigt precis och väldesignad, och körkänslan är helt i linje med bilens utseende.
– Den låter mycket.
– Och den är samtidigt väldigt enkel att hantera.
– Den är lättkörd och blir aldrig knepig.
– Tanken är att man ska ha den för bilkörning varje dag.
Motorn är enligt Shuck densamma som sitter i Audi R8 som Realtid.se har provkört.
Audi R8 är fyrhjulsdriven, medan Spykern är bakhjulsdriven.
Och motorn sitter bakom förarsätena.
Är det rätt att säga att en Spyker är en modifierad Audi?
– Nej, nej. Inte alls, säger Shuck.
– Spyker-bilarna tillverkas för hand i Holland.
– Allt är gjort i aluminium, stål och läder.
– Det finns ingen plast alls i bilen.
– Den enda komponenten från Audi är bara motorn.
Har ni testat bilens prestanda?
– Ja. Bilen är mycket snabb, och har en mycket bra kurvtagning.
– Det som är unikt är att den är en sådan fröjd för ögonen.
– Och dess avgasljud.
– Om du söker på Youtube, så finns det många videoklipp där man kan höra avgasljudet – eftersom det är så unikt.
– Men utseendet är också unikt.
– De flesta har aldrig sett en Spyker, så den stjäl uppmärksamhet.
– Många har aldrig sett någon Spyker, och när de hör den…Man hör den innan man ser den.
Så nu har ert företag blivit en auktoriserade återförsäljare av Spyker-bilar?
– Vi vill bli det.
– Det var ett skäl till att vi köpte bilen – för att se om det finns tillräckligt intresse här i regionen kring Klippiga Bergen.
– Finns det tillräckligt med intresse, så är vi troligen mycket intresserade av att bli Spyker-återförsäljare.
Hur kom ni från början i kontakt med Spyker och Victor Muller?
– Vårt företags ägare är vänner med honom.
– Victor kom till Colorado för att delta i ett bröllop i Aspen.
– När han kom till Denver så spenderade han och vår ägare John Tynan en dag tillsammans.
– Och Victor fick John att bli exalterad över bilen.
Träffade du själv Victor Muller i samband med hans besök?
– Ja, han kom till vårt kontor.
– Jag sitter på en arbetsplats där många kan jobba samtidigt, och Victor satt precis bredvid mig.
– Han gick in på Spykers hemsida och visade mig alla bilar de gör, och berättade om sina planer och visioner.
Hur är han som person?
– Mycket karismatisk.
– Han talar flera språk, och är mycket välutbildad.
– Samtidigt är han mycket ödmjuk.
– När man ser hans bilar så speglar de hans personlighet mycket.
Sa han något om Saab?
– Nej.
Hur är det egentligen med Spykers finansiella situation? Idag föll bolagets aktiekurs kraftigt på Amsterdambörsen?
– Det vi vet är att Victor har stöd från ryska bankintressen.
– Och han har investerare från Abu Dhabi.
– Så vad vi förstår är det en mycket stark finansiell situation.
Men Spyker går väl med stora förluster? Är det för att bolaget ännu är i tidig utvecklingsfas?
– Ja.
– De har en begränsad produktionsnivå av nya bilar.
– Det kommer att ta ett tag innan folk lär känna Spykers varumärke och innan de har sett bilen.
– Men kvaliteten på bilen är mycket hög.
– Och bilens attraktionskraft är mycket hög.
– Ju mer bilen ses och körs, så kommer Spyker bli mer känt.
– Det finns många biltester på internet och i tidningar där det står mycket positivt om bilen.
– Så vi ser ingen risk för att Spyker inte kommer att klara sig.
– Sedan har hela världen just nu en lågkonjunktur.
– Så timingen för att lansera en sådan här bil, kunde kanske vara bättre.
– Men det är inget fel alls på Spykers planer, bilen eller ledning.
Hur har intresset varit för just den här Spyker-bilen som ni har till salu?
– Vi har bilen utlagd på Dupont-registret och på E-bay.
– Vi marknadsför bilen över hela världen.
– Det finns inte så många tänkbara köpare just här i Denver.
– Men vi har bilen utlagd på internet.
– Och vi har tagit en del professionella bilder nattetid på en flygbas här i Colorado.
– Så vi har en del grymma bilder på bilen .
– Det är så vi marknadsför den.
Bilen kostade 225.000 dollar ny (1,6 miljoner kronor).
Nu ligger den officiellt ute till salu på E-bay för 169.999 dollar (1,2 miljoner kronor).
– Men om man slår till nu får man den för 164.900 dollar (1,17 miljoner kronor).
– Och om man själv kommer och hämtar bilen här i Colorado, så lägger vi till en skidresa till Aspen.
– Vill man ha den levererad så bjuder vi på transport inom USA med Fedex.
Och hur blir det om köparen finns i Europa?
– Det vet jag inte.
– Då får vi hitta någon lösning med Fedex för transporten.
– Det kan göras, för Victor tog hit den nya Spyker-modellen Aileron till Aspen.
– Han flög in en sådan modell till det bröllop han var på där.
– Så det är möjligt.
Kan man lägga bud också via E-bay?
– Absolut.
När tar auktionen slut?
– Vi kommer att förlänga det om vi inte får in det minimibud vi kräver.
– Men som det är nu löper auktionen ut om fyra dagar .
De speciella bilder Tynan’s har tagit på sin Spyker som är till salu, är tagna på flygbasen Lowry några kilometer från Tynan’s.
– Vi har tagit bilderna vid det gamla bombflygplan som finns där och hangar ”nummer 1”.
– Flygbasen Lowry är välkänd i hela USA.
– Alla flygvapenpiloter sedan andra världskriget har varit baserade där.
– De har sin grundutbildning där.
Spyker har väl en bakgrund som flygplanstillverkare?
– Ja, bolaget startades år 1903 av bröderna Spyker.
– De byggde bilar och världens första sexcylindriga bil med fyrhjulsdrift, som de körde från Peking till Paris.
– Sedan kom första världskriget kort efter det, och verksamheten lades om till att bygga flygplan.
Senare upphörde bolaget på grund av den dåliga konjunkturen i Europa.
– Men år 2000 omprofilerades varumärket Spyker, och en ny bilmodell utvecklades från koncept till färdig produkt.
Någon holländsk journalist har pratat om att vd Victor Muller var smart som tog Spyker till Formel 1 för att få gynnsamma lån, och nu försökte han även få gynnsamma lån genom att köpa Saab?
– Jag har hört talas om Spykers Formel 1-satsning.
– Vad jag hörde så vann de inte inom Formel 1 som väntat.
– Men jag tror att det mer handlade om ett led i varumärkes-strategin – att komma ut och låta folk se bilen och bli exalterade.
– Det var nog mer i den riktningen.
– Och Spyker gick in snabbt i Formel 1 och gick snabbt ur också.
– Så det gör att jag tror det kan stämma, det du säger.
– Och jag tror att Victor Muller är smart, helt klart.
– På nio år har han utvecklat företaget från ett varumärke till en hel verksamhet med produkter.
– Spyker kan nu konkurrera över hela världen.
– Jag håller verkligen med om att Victor Muller är väldigt skicklig.
– Han har fått ihop allt detta på väldigt kort tid, och tagit fram högkvalitativa produkter.
– Och han har även lyckats få alla myndighetsgodkännanden för Spyker-bilarna i USA.







