<pufftextlänk>2005 blev ett starkt år för lyxbilmarknaden och 2006 ser ut att fortsätta i samma riktning.</pufftextlänk> Bentley- och Lamborghinibutiken på Strandvägen i Stockholm har sett en ökad orderingång på 80 procent under det första kvartalet. Även Ferraris nya modell säljer över förväntan.
Lyxbilmarknaden exploderar

Mest läst i kategorin
Landets ekonomi är god, börsen stiger och lyxbilarna rullar ut ur garagen. Bentley och Lamborghini som nästan fördubblat försäljningen under årets tre första månader förklarar utvecklingen med att bilarna säljer sig själva.
– Vi har bara funnits i Stockholm i två år. Nu när det rullar några bilar på gatorna får fler upp ögonen för oss och blir intresserade. Sen har det ju skett en ökning inom hela segmentet. Och det har nog att göra med konjunkturen, säger Carl Aspenberg, märkeschef för Bentley och Lamborghini i Stockholm.
Håkan Nordh är marknadschef på Autoropa som inom kort öppnar i Stockholm. Han anser till skillnad från Carl Aspenberg att lyxbilarna inte är så konjunkturkänslig som det emellanåt framstår.
– Vi ser en ganska stabil tillväxt. Visst finns det en och annan som blivit rik på börsen och som köper en lyxbil, men det är inte hela bilden. Vi anser att våra kunder finns där oavsett börsens svängningar, säger Håkan Nordh till Realtid.se.
Däremot instämmer Håkan Nordh i att hela lyxbilmarknaden är på tillväxt.
– Allt fler bilmärken försöker ju komma in i det här segmentet. Samtidigt ökar kundernas efterfrågan på den här typen av bilar.
Autoropa är sedan en tid ensam auktoriserad återförsäljare för både Ferrari och Maserati med ansvar för hela den svenska marknaden. Bolaget har hittills bara haft lokaler i Malmö, men kommer under början av sommaren att öppna ett showroom på Narvavägen i Stockholm.
– Etableringen i Stockholm ligger i linje med företagets långsiktiga strategi. Vi vill ge våra kunder bästa möjliga service över hela landet, förklarar Håkan Nordh.
Håkan Nordh berättar att den nya Ferraris nya V12-modell 599 GTB Fiorano väckt stor uppmärksamhet och att försäljningen överträffat förväntningarna. Håkan Nordh vill inte nämna några siffror i dagsläget.
Även Ferraris V8 modeller F 430 FI och F430 Spider har fått en extra uppsving på sista tiden efter att ha legat på en mer stabil tillväxt under föra året.
Under 2005 sålde Autoropa ett 40-tal Ferraribilar, uppger Håkan Nordh.
Han anser att försäljningstillväxten hör ihop med hur stor tilldelning som Sverige får från fabriken i Italien. Efterfrågan är alltid större än utbudet, vilket gör att väntetiden på en F 599 GTB Fiorano i dag ligger på drygt ett år.
När det gäller Maserati är det de större modellerna, Quatroporte Executive GT och Quatroporte Sport GT, som går bäst.
– Den stora utmaningen när vi etablerar oss i Stockholm blir att öka förtroendet och försäljningen av Maserati.
Hur ska det gå till?
– Varumärkeskännedomen är kanske inte vad den borde vara. Men det är ju inte så konstigt med tanke på att det inte funnits någon återförsäljare eller auktoriserad service i Stockholm på nästan tre år – och det är ju mycket som hänt hos Maserati sedan dess. Modellprogrammet för 2006 är ytterst intressant.
När ni ska satsa på Maserati, vilka andra märken är det som ni tävlar med i första hand?
– När det gäller Maserati Quatro Porte skulle jag säga Mercedes S-klass, BMW 7-serien, Jaguar och Audi A8. För Kupén är nog Porsche, Bentley och BMW största konkurrenterna.
Att konkurrensen hårdnar när Ferrari och Maserati slår upp portarna några kvarter ifrån Bentley- och Lamborghinibutiken tror inte Carl Aspenberg på.
– Det finns utrymme för all fyra märkena på marknaden. Jag tror snarare att vi kommer få en skjuts i form av extra marknadsföring när det blir fler bilar i det här segmentet i stan, säger Carl Aspenberg.







