Den brittiska biltillverkaren MG Rover är bortom all räddning. Kinesiska SAIC är inte längre intresserat av något samarbete, och därmed börjar de över 6.000 anställda sägas upp i helgen. Men för MG:s sportmodeller lever hoppet.
Loppet kört för Rover
Kinas största biltillverkare SAIC (Shanghai Automotive Industry Corporation) har avslutat samtalen eftersom MG Rover går med så stora förluster, meddelade Storbritanniens handels- och näringsminister Patricia Hewitt på fredagen.
Utan ett partnerskap med SAIC finns det ingen framtid för MG Rover, sade Hewitt till BBC:s nyhetskanal News 24.
Premiärminister Tony Blairs regering lånade i slutet av förra veckan ut 6,5 miljoner pund till Rover, för att så här i valtider slippa omedelbara uppsägningar bland de 6.000 anställda vid Longbridge-fabriken i Birmingham. Men i och med SAIC:s besked finns det inga utsikter att förlänga det lånet, varför Roverarbetarna kommer att börja sägas upp i helgen.
Hoppet om nya modeller och en framtid för Longbridge har nu dött, sade Hewitt och påpekade att på grund av EU-regler hade Storbritannien inte kunnat förlänga lånet även om man hade velat.
EU tillåter inte statligt stöd om inte företaget i fråga har någon chans att ställa sig på egna ben.
Fredagens besked innebär troligen att Rover, ett anrikt bilmärke som under delar av 1900-talet var såväl drottning Elizabeth II:s som vanliga britters favoritbil, och dess nuvarande modeller 25, 45 och 75 går i graven.
Redan häromdagen kom beskedet att nybilsgarantin på redan sålda modeller är värdelös. Det gäller även i Sverige, där dock MG Rover är en nischtillverkare med bara 143 sålda bilar under första kvartalet i år.
För MG lever dock hoppet. Sportbilsgrenen har fortfarande ett starkt varumärke, med den lilla öppna sportbilen TF och nya racingmonstret Xpower, och utsikterna anses vara goda för att MG Rovers konkursbo ska kunna få hyfsat betalt för MG-delen.
TT
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.