Det dansksvenska webbanalysföretaget Instadia planerar att växa på den svenska marknaden. Tidigare fokus på bank- och telekomkunder ska kompletteras med fler kunder på mediemarknaden. Aftonbladet.se är redan kund och att Instadia från och med i morgon finns i KIA-index underlättar.
Lönsam expansion för webbanalytiker

Mest läst i kategorin
I fredags valde KIA-index att godkänna mätverktygen från företaget Instadia. Tidigare har endast Nielsen/Netratings och Sifo Research International funnits på KIA-index.
– En helt ny marknad har öppnats upp i och med det här, säger Magnus Hultman, Sverigechef för Instadia, till Realtid.se.
I Sverige valde Instadia vid starten för ett och ett halvt år sedan att satsa på att nå företag inom bank, finans och telekom. I dag räknas bland annat Nordea, SEB, Handelsbanken, Tele 2, Telia och Arla till de omkring 60 kunderna i landet.
– Men nu har även medierna börjat ställa högre krav. Tidigare har statistiken klumpats ihop till hur många besökare en sajt totalt har. Men nu undrar de vad det är som besökarna läser, är det sport eller vädersidorna som är mest besökta?
Sedan ett halvår tillbaka köper Aftonbladet.se webbanalystjänster från Instadia, och nu är tanken att fler medier ska tillkomma.
I Instadias tjänst ingår allt som rör webbstatistiken. Därefter väljer kunderna hur avancerad information de vill få fram.
– Det basala är hur många som besökt sidan. Därefter handlar det om användarbeteendet, vilka sidor man lämnar och annat. Det tredje vi erbjuder är att koppla ihop enkäter med webbstatistik. På så sätt kan du målgruppsbestämma besökarna på sidan.
Exempelvis skulle det kunna framkomma att en typisk besökare av sportsidor är en man i 30-årsåldern som bor i en storstadsregion.
Instadia finns förutom i Sverige även i Danmark, Storbritannien och Tyskland. Företaget grundades år 2000 av två svenskar och en dansk. Huvudkontoret ligger i Köpenhamn. Förutom grundarna äger det danska riskkapitalbolaget IVS en minoritet i Instadia.