Brexit kommer allt närmare, men det är inget som oroar de flesta svenska bolag i London. Tvärtom har den svenska handelskammaren i London fler medlemmar än förra året och de är aktiva som aldrig förr, säger ordföranden Jan Olsson, till vardags Nordenchef på Deutsche Bank.
"London är så mycket större än brexit"
Mest läst i kategorin
Besökare som på fredagsförmiddagen passerar förbi det storslagna viktorianska hotellet på Marylebone Road i centrala London, undgår knappast att något är på gång.
500 gäster från mer än 200 unika bolag inom det svensk-brittiska näringslivet är på väg att bänka sig vid det sedan länge fullbokade julbordet.
Biljetterna till den traditionella jullunchen med hundraårig historia har varit slut sedan i september. Det är den största lunchen på året som hotellet The Landmark anordnar, och det största julbordet utanför Sverige.
– Det är tillfället på året som samlar flest personer från det svensk-brittiska näringslivet, så det är en unik möjlighet för nätverkande. När sittningen är över närmare klockan 16 fortsätter det med drinkar inpå småtimmarna. Det är socialt och trevligt, men förblir en professionell sammankomst, säger Peter Sandberg, vd för Swedish Chamber of Commerce i London, SCC.
SCC är den tredje största utländska handelskammaren i London, vilket säger något om den svenska communityns sammanhållning och tyngd, som går långt utöver svenska företags marknadsandel i Storbritannien. Vad som nu är ett svenska företag i dagens globaliserade värld?
Ordförande i SCC sedan ett och ett halvt år är Jan Olsson, till vardags Nordenchef på Deutsche Bank. Realtid träffar honom på Stockholmskontoret ett par dagar innan den stora jullunchen.
Vad kommer de svensk-brittiska företagsledarna att tala om medan de avnjuter svenska specialiteter varvat med Luciatåg och tal av dignitärer som exempelvis Londons vice borgmästare?
– Förvånansvärt lite om brexit, konstaterar Jan Olsson.
Han berättar att han under alla sina år som återkommande besökare i London sällan varit med om ett ämne som är så stort i pressen och samtidigt har så liten genklang i vardagslivet.
– Det är ett politiskt enormt explosivt ämne som det skrivs spaltmeter om, men det är inget som diskuteras i taxin. För vanliga engelsmän går livet vidare. London är så mycket större än brexit.
Även företagen tycks ta det med jämnmod, menar Jan Olsson. Brexit har inte haft någon negativ påverkan på det svensk-brittiska näringslivet. Tvärtom har SCC i London fler medlemmar än förra året och de är aktiva som aldrig förr.
– Oavsett vad utgången skulle bli i brexit, kommer London stå sig, som världsstad och som finansiellt centrum, slår Jan Olsson fast.
London, anser han, tillhör de städer som är större än sina länder. Oavsett vad britterna väljer att göra, kommer London att behålla sin dragningskraft.
– Vissa aktiviteter flyttar på sig, clearingaktiviteter flyttar till kontinenten på grund av brexit, men samtidigt kommer nya aktiviteter till London. Vi ser exempelvis att fintech växer.
Nettoeffekten kan rentav bli positiv, menar Jan Olsson.
Nästa vecka ska parlamentet rösta om det avtal som Theresa Mays regering förhandlat fram med EU och som EU-ledarna alltså redan antagit.
Läget är minst sagt osäkert, då Theresa Mays parlamentariska stöd är minimalt. Hennes hopp står nu till det faktum att ett nej skulle kunna blir så förödande att ingen vill ha det på sitt samvete och därför kommer låta Theresa Mays kompromiss passera.
– Theresa May, som själv var emot brexit, har förhandlat fram ett avtal som syftar till att förena en djupt kluven nation. Det är lätt att vara emot, men vad är alternativet?
Jan Olsson sticker inte under stolen med att han tycker att brexit är en anakronism.
– Det är ett steg 20-30 år tillbaka i tiden. I en internationell värld fungerar inte brexit.
Samtidigt kommer det, mest sannolikt, att ske i någon form, och då är det många som hoppas att Theresa Mays moderata brexit ska gå igenom. Skräcken är ett brexit utan avtal.
– Det är svårt för företagen att förbereda sig, för de vet inte vilket scenario de ska förbereda sig på. Och egentligen tror jag inte att så mycket kommer att förändras i det svenska-brittiska affärslivet, men det kommer att bli mer komplicerat och mer byråkrati, vilket blir en kostnad för företagen.
En kostnad som de i så fall tycks beredda att ta, att döma av stämningarna inför den traditionsenliga jullunchen.
2018 års upplaga kan bli historisk, då den sammanfaller med en milstolpe i Storbritanniens historia, men inget tyder på att traditionen med det svenska julbordet på The Landmark ska avta i betydelse.
Den tilltagande globaliseringen tycks dra med sig en likaledes tilltagande vurm för nationella traditioner. Den tar sig bara lite olika uttryck.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.