Realtid

Lohan lanserar egen solspray

administrator
administrator
Uppdaterad: 02 apr. 2009Publicerad: 02 apr. 2009

Sevin Nyne heter sprayen som gör att man ser solbränd ut, och Lindsay Lohan själv uppges använda den troget.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det skriver Perezhilton.com med hänvisning till Lohans affärspartner Kristi Kaylor.

– Lindsay använder bara Sevin Nyne, säger Kaylor enligt skvallersajten.

– Hon har även sin egen maskin, och litervis med Sevin Nyne-lösning som hon använder regelbundet.

Det är företaget Sephora som tagit fram produkten.

Enligt Perezhilton.com kan Lohans trogna användning av den dock vara en bluff.

En skåpbil från konstgjord-solbränna-företaget Fake Bake har nämligen synts till ett antal gånger de senaste månaderna utanför bostaden för Lohans partner – brittiska sångerskan och discjockeyn Samantha Ronson.

Och eftersom Ronson själv ofta ser blek ut på kändisbilder, drar Perezhilton.com slutsatsen att det inte verkar vara Ronson som använder Fake Bake.

Sephora är enligt Wikipedia en butikskedja för skönhetsprodukter som grundades i Frankrike i slutet på 60-talet.

ANNONS

Den köptes år 1997 av franska lyxproduktföretaget LVMH.

LVMH (Louis Vuitton Moët Hennessy) är börsnoterat på Parisbörsen, och är där värt nästan 270 miljarder kronor vid en börskurs på drygt 50 euro.

Sephora har enligt Wikipedia totalt 750 butiker som säljer över 250 varumärken för smink och andra skönhetsprodukter, samt Sephoras egen produktserie som uppges ha hyfsat låga priser.

Kedjan säljer även en hel del via sin egen hemsida www.sephora.com.

Sephora fortsätter att expandera kraftigt varje år, skriver Wikipedia.

På Sephoras hemsida beskrivs kedjan som den ledande i Europa för skönhetsprodukter, och att den nu även har etablerat sig i USA.

Av kedjans 750 butiker, finns enligt Wikipedia 400 i Europa och drygt 90 i USA.

LVMH-aktien toppade kring 90 euro hösten 2007, vilket var en senare topp än många andra bolag.

ANNONS

Botten nåddes i november år 2008 kring 40 euro, och därefter har aktien masat sig upp igen till 50.

Den värderas därmed till cirka 12 gånger LVMH:s årliga vinst per aktie på drygt 4 euro.

Italienska lyxvarubranschens organisation Altagamma varnade enligt Bloomberg häromdagen för att totalmarknaden för lyxvaror i USA kan falla med 15 procent i år.

En knapp fjärdedel av LVMH:s försäljning sker i USA, vilket är koncernens klart största marknad.

Framtiden ligger dock i länder som Kina, Indien och Ryssland.

Kina väntas enligt Wall Street Journal utgöra 20 procent av LVMH:s omsättning inom fem år.

Vid förra krisen år 2001 försvann nästan LVMH:s vinster helt, men koncernen räddades den gången just av att satsa på nya geografiska marknader skriver WSJ.

LVMH består av ett 60-tal fristående dotterbolag som tillsammans hade en omsättning på 180-185 miljarder kronor i fjol.

ANNONS

Champagnemärket Moët & Chandon gick ihop med cognacbryggaren Hennessy, och bildade Moët Hennessy som i sin tur gick samman med modeföretaget Louis Vuitton år 1987.

Modeföretaget Christian Dior är en stor delägare i LVMH, och den franska affärsmannen Bernard Arnault är ordförande och vd i både Christian Dior och LVMH.

I presentationen av LVMH:s resultatrapport för 2008, nämns Sephora som en av de delar i koncernen som hade en ”utmärkt utveckling”.

LVMH lyfter fram sin låga skuldsättning som en fördel. Koncernens finansiella nettolåneskuld låg vid årsskiftet på drygt 40 miljarder kronor, jämfört med koncernens börsvärde alltså på nästan 270 miljarder.

LVMH har fem affärsområden:

1) Mode och lädervaror (cirka 35 procent av koncernomsättningen år 2008)

2) Detaljhandel (ca 25 procent)

3) Vin och sprit (ca 18 procent)

ANNONS

4) Parfymer och kosmetika (ca 17 procent)

5) Klockor och juveler (ca 5 procent)

Sephora ligger
inom affärsområde detaljhandel, och har enligt LVMH kraftigt ökat marknadsandelarna i både Frankrike och USA de senaste åren.

I fjol var marknadsandelen 24-25 procent i Frankrike och 17-18 procent i USA.

Butikskedjan ökade antalet butiker med över 140 i fjol till 900, och försäljningen i befintliga butiker hade också god tillväxt.

För 2009 förutspådde LVMH vid resultatpresentationen i februari, ett år med fortsatt lönsam tillväxt för Sephora.

Ett fokus i strategin är att öppna nya butiker i länder med störst potential.

Sephora har köpt in sig i ryska butikskedjan Ile de Beauté.

ANNONS

LVMH:s vd Bernard Arnault som fyllt 60 år, är världens 15:e rikaste person enligt Forbes. Han bedöms ha en förmögenhet på över 130 miljarder kronor, och är enligt Wikipedia rikast i Frankrike.

Förmögenheten var dock klart större innan LVMH-aktiens fall på nästan 30 procent i fjol.

Arnault har enligt Forbes och WSJ utöver LVMH-aktier, investeringar i alltifrån lyxbåtstillverkaren Princess till resebyråbranschen, livsmedelsbutiker, hotell och frankrikes största finanstidning Les Échos.

Hans pappa hade ett byggföretag, och hela grunden för Arnaults nuvarande nuvarande position kommer sig av pengar därifrån som han använde till att år 1985 köpa Christian Dior för motsvarande 120 miljoner kronor.

Nu har Christian Dior enligt Wikipedia en ägarandel på 42 procent av LVMH, och hela LVMH är alltså värt totalt nästan 270 miljarder kronor.

Debatt uppstod enligt Wikipedia i början på år 2007, då dåvarande brittiska premiärministern Tony Blair lät sin dotter Kathryn läsa på ett universitet i Frankrike på Arnaults bekostnad.

Arnaults ledarstil är enligt WSJ att han gärna går ner på detaljnivå och kan exempelvis stoppa nya lyxväskor från koncernen om han inte tycker de är snygga.

Hans strategi har varit att LVMH ska vara en koncern med många produkter som säljer på många marknader, med tanken att om en del områden går sämre så finns det andra som går bra.

ANNONS

Sättet han tog över kontrollen i LVMH i slutet på 80-talet och början av 90-talet, var enligt WSJ brutalt. Han beskrevs som en klassisk företagspirat.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS