Nu initierar Lindex ytterligare åtgärder för att framtidssäkra ett motståndskraftigt bolag.
Lindex kapar 150 Mkr i kostnader
Mest läst i kategorin
– Under våren och sommaren har vi verkligen visat att vi kan utmana oss själva. För att säkra vår fortsatta affär och ett motståndskraftigt Lindex även för framtida utmaningar genomför vi nu ytterligare åtgärder och reducerar våra kostnader”, säger vd Susanne Ehnbåge i en skriftlig kommentar.
Lindex, som är ett helägt dotterbolag, till Stockmann har cirka 460 butiker på 18 marknader och försäljning online.
Till följd av den globala coronasituationen minskade Lindex sin totala försäljning för andra kvartalet med 18 procent i lokala valutor. Försäljningen under juni månad var i nivå med föregående år. Även om utvecklingen vände under slutet av det andra kvartalet når försäljningen inte den planerade nivån och modeföretaget initierar nu ett kostnadsbesparingsprogram som innebär en reducering på 150 miljoner kronor.
– Vi behöver anpassa vår organisation till det nya rådande läget där vi är mer snabbfotade, flexibla och innovativa. För Lindex huvudkontor ser vi över en ny, anpassad organisation vilket också kommer innebära personalneddragningar med cirka 5 procent. En annan viktig del i vårt kostnadsreduceringsprogram är vårt pågående arbete med att se över våra hyresavtal och optimera vår butiksportfölj. Parallellt fortgår kraftfulla satsningar inom den digitala utvecklingen, våra försäljningskanaler samt hållbarhet och innovation, säger Susanne Ehnbåge.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.