Klädkedjan Lindex redovisar, precis som aviserades i december, ett resultat på 115 miljoner kronor för kvartalet 1 september till 30 november 2004. Detta trots vikande försäljning men tack vare minskade kostnader.
Lindex har lärt sig av byxläxan
Mest läst i kategorin
Lindexkoncernens försäljning minskade med 4 procent under det första kvartalet, att jämföra med ökningen 1,5 procent motsvarande period föregående år.
– Förra året sålde vi bra men fick jobba för försäljningen. I år har vi förändrat marknadsföringen, säger Peter Andersson, ekonomi- och finanschef för Lindex.
Förändringen handlar framför allt om färre tidningsannonser och en större satsning på marknadsföring via butikerna och Lindex Club. En strategi som enligt Peter Andersson har minskat kostnaderna.
Totalt visade Lindex 4,6 procent lägre kostnader för kvartalet jämfört med motsvarande period föregående år.
– Det handlar framför allt om betydligt färre arbetade timmar, minskade personalkostnader alltså, säger Peter Andersson.
Den kända byxskandalen, då Lindex köpt in ett stort antal dambyxor som sedan inte gick att sälja, kostade företaget 45 miljoner kronor. Sedan dess har Lindex som mål att minska lagernivåerna.
– Vi vill komma ned i volym men samtidigt inte välja bort sortiment. Vi vill ha ett löpande flöde istället för ett stort lager, säger Peter Andersson.
Omsättningshastigheten är i dag 2,8 men målet ligger på 4 gånger per år.
På den tuffa tyska marknaden nådde Lindex för kvartalet ett positivt kassaflöde. En av orsakerna är att problembutiker stängts och situationen för de kvarvarande förbättrats.
Under året räknar dock Lindex med att teckna nya avtal i Tyskland, Finland och Baltikum
– Det ser mycket intressant ut och vi tittar aktivt och räknar med att ha lokaliserat och signat ett tiotal butiker under 2005. Någon enstaka butik kan eventuellt öppnas redan under året, annars blir det framför allt nästa år som det kommer att ske, säger Peter Andersson.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.