Realtid

Levi's jagar ficktjuvar

Martin Schori
Uppdaterad: 29 jan. 2007Publicerad: 29 jan. 2007

När affärerna går dåligt satsar Levi's på stämningar istället.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Trading Direkt

Nasdaq lanserar nytt index för att spåra börsnoteringar

24 jan. 2025

Lyckas man inte längre hålla fast vid sin topposition inom ett område kan det vara värt att byta. Och det är precis vad Levi Strauss har gjort.

Från att ha varit nummer ett på att sälja jeans är de nu nummer ett inom modevärlden på att stämma sina konkurrenter för varumärkesbrott.

Sedan 2001 har ex-dominanten lämnat i nästan 100 stämningansökningar mot sina konkurrenter, skriver New York Times.

Anledningen är fick-stöld. För deras klassiska mönster på backfickan, skapad för 133 år sedan, har kopierats flitigt av andra jeansföretag, hävdar Levi’s.

Von Dutch, Karen Kane, Jones Apparel och Fossil är några av klädmakarna som hotats med rättegång.

Nästan alla mål har dock slutat med förlikning och ett säljstopp för de påstådda kopiorna.

Konkurrenterna hävdar att Levi’s agerande är tecken på dödsryckningar. Genom åren har de inte hängt med i utvecklingen ständigt missat att haka på trender. Designerjeansen rider nu på den våg Levi’s en gång skapade. Nu är Levi’s bittra, säger de.

– De missade båten, säger Tonny Sorensen, vd för Von Dutch, till New York Times.

ANNONS

– Nu vill de bråka och skrämma upp folk.

Von Dutch tvingades nyligen att sluta producera en modell vars fickor ansågs vara för lika Levi’s-jeansens.

Men enligt Sorensen gick Von Dutch med på det endast för att modellen sålde dåligt.

Levi’s har 40 jeansdetektiver världen över som försöker hitta kopior, skriver tidningen.

En av dem hittade ett par Jelessy Jeans som såg misstänkt lika ut.

– Första natten efter att jag blivit stämd av dem kunde jag inte sova, säger Steven Shaul, företagets vd till tidningen.

– Inte heller den andra natten. Sen började jag prata med folk i branschen och hajade att, hey, alla har blivit stämda av Levi’s!

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Martin Schori
Martin Schori
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS