Realtid

Lenovo går om Sony Ericsson

Olle Blomkvist
Uppdaterad: 19 apr. 2006Publicerad: 19 apr. 2006

<pufftextlänk>Kinesiska Lenovo, mest känt för att ha köpt IBM:s pc-division, går om Sony Ericsson på den kinesiska mobilmarknaden. </pufftextlänk>

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Kinesiska datajätten Lenovo köpte förra året IBM:s pc-division för 10 miljarder kronor. På pc-marknaden är Lenovo världstrea och etta i Kina. Dells Asienchef William Amelio rekryterades till vd-posten och Lenovoaktien steg 54 procent på Hongkongbörsen förra året.

Mindre känt är Lenovos hårdsatsning på mobilmarknaden. Den kinesiska mobilmarknaden liknar inte den globala. I Kina har inhemska mobilmärken sammanlagt mer än 40 procent av marknaden.

Förra året plockade Lenovo hem 4,3 procent av mobilmarknaden för gsm-telefoner, hack i häl på Sony Ericsson som hade 5,3 procent av marknaden räknat på försäljningsvärdet.

– Lenovo har en vinstmarginal på 25 procent på sina mobiltelefoner, medan pc-branschen i snitt har en marginal på endast 3 procent, säger Liu Zhijun, chef för Lenovo Mobile, till Shanghai Daily.

I år ökar Lenovo tempot.

Under mars kom Lenovo mobiltelefoner upp till en marknadsandel på 7,1 procent enligt Sinocast. En siffra som gör att Lenovo gått om den tidigare största inhemska mobiltillverkaren Ningbo Bird.

I år kommer Lenovo att släppa 20 nya mobiler i Kina.

– Målet är att ta sammanlagt 10 procent av den totala mobilmarknaden, säger Liu Zhijun, Lenovo Mobiles chef i ett uttalande. Sammanlagt ska Lenovo dubbla försäljningen av mobiltelefoner i år – i antal räknat från 5 miljoner till 10 miljoner i Kina.

ANNONS

Det kommer att göra Lenovo större än Sony Ericsson i Kina.

Liu Zhijun hävdar att Lenovo kan lansera flera modeller med den kinesiska 3G-standarden TD-SCDMA senast tre månader efter 3G-näten är i gång.

Och 3G-marknaden i Kina väntas växa rekordsnabbt. I år kommer inte fullt en halv miljon kineser att bli 3G-pionjärer. Nästa år växer antalet abonnenter till 25 miljoner och år 2008 kommer 78 miljoner, drygt 13 procent av alla mobilkunder, att ha en 3G-telefon i Kina, enligt Kinabaserade konsultfirman Analysis International.

Men gsm-telefonerna kommer att fortsätta att dominera den kinesiska marknaden ända fram till år 2012.

Under 2007 har Lenovo för avsikt att börja lansera sina mobiltelefoner utanför Kina.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS