Danska Lego ger sig på allvar in i elektronikbranschen. Barnen ska välja Legos nya digitalkameror och mp3-spelare, lyder den nya strategin.
Lego utmanar Sony och Apple
Mest läst i kategorin
Lego är mest känd för sina klassiska byggklossar. Nu bygger det anrika danska leksaksföretaget nya affärsmöjligheter.
Tillsammans med Las Vegas-baserade Digital Blue ska Lego vidareutveckla sitt varumärke på elektronikmarknaden. I sommar kommer de första produkterna ut på marknaden.
Den danska leksaksjätten satsar på digitalkameror, videokameror, mp3-spelare och andra elektroniska manicker. De är designade att se ut som om de vore gjorda av Lego-klossar men det är de inte. Ja, det går i varje fall inte att plocka isär dem likt Lego.
Som tur är. Det skulle just bli en dyrbar present till barnen om föräldrarna skulle behöva vara rädd för att kamera eller mp3-spelaren skulle gå i bitar varje gång barnen tappar dem i golvet. Målgruppen är främst 7-11-åringar, men med tanke på rådande trender skulle ingen bli förvånad om de sprider sig betydligt högre upp i åldersleden.
Även produkter som bergsprängare och väckarklockor i Lego-kloss-stil kommer att lanseras.
Lego grundades 1932 och att de nu samarbetar med Digital Blue förvånar inte. Las Vegas-företaget har tidigare ingått samarbeten med bland andra Disney-koncernen.
Samtidigt nås vi av nyheten att Legoland California har avtäckt en miniatyrmodell av Barack Obama när han svär eden som USA:s 44:e president. Över 1.000 Legofigurer ingår i bygget med kändisar, politiker och andra prominenta ansikten avbildade.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.