Det danska auktionsbolaget Lauritz.com har ökat omsättningen kraftigt sedan starten och expanderar nu stort i Sverige.
Lauritz.com expanderar i Sverige
Mest läst i kategorin
1,6 miljoner klubbslag – så många sålda föremål hade Lauritz.com detta år.
1998 tog Bengt Sundström över Lauritz Christenssens auktioner och gjorde om auktionsfirman.
– Jag ville då göra om det till nätauktioner men ändå behålla det bästa från den fysiska traditionella auktionsvärlden, det vill säga att experter värderar föremålen, säger Bengt Sundström.
Den 9 december 1999 var den första auktionen. Och sedan dess har det gått bra för auktionsfirman.
– Första året hade vi en omsättning på 10-12 miljoner danska kronor och i år omsätter vi 590 miljoner danska kronor, cirka 700 miljoner svenska kronor, säger Bengt Sundström.
Han berättar att Lauritz.com har kunder från mellan 50-60 länder som bjuder varje månad. Förra året hade auktionssajten kundregistreringar som bjöd från 137 länder.
Men de som lämnar in föremål bor lokalt. I dag har finns det 11 kontor i Danmark och fyra i Sverige. Planerna är att de ska expandera till 10-12 kontor i Sverige. Det första startades i Malmö sedan Helsingborg, Göteborg, Stockholm och i vår i Norrköping. I Tyskland ska de storsatsa med 30-40 kontor.
– Vi tittar naturligtvis på hur auktionstraditionen ser ut, hur konstintresset är och hur folk köper möbler, och i vilken utsträckning folk köper designmöbler. Vi är ganska starka på just designmöbler, på moderna, stora namn, italienska, danska och svenska namn, säger Bengt Sundström.
Sverige, Tyskland, England och Frankrike ses som intressanta marknader av auktionsbranschen.
– Vi har sagt det att vi ska finnas i samma länder som Ikea finns. Jag tycker att Ikea är lite som en ledstjärna för oss. De ger alla en möjlighet att köpa fina schyssta möbler och vi vill också ge alla den möjligheten att handla på auktion. Vi vill inte vara så där snobbiga som andra auktioner, säger Bengt Sundström.
Bengt Sundström berättar att han växte upp i Segeltorp, 700 meter från Kungens Kurva och var bara ett barn när Ikea byggdes upp där.
– Vi tror inte att vi kan bli lika stora som Ikea eftersom alla kommer alltid att köpa fler nya möbler än begagnade möbler. Men vi tycker om tanken att Ikea finns i Tokyo, Peking men även i Haparanda. De vill ha närhet med kunden och det vill vi också, säger han.
Alla auktioner sker på nätet. Kunden har 14 dagars ångerrätt utan att ange orsak, vilket de inte har på en traditionell auktion – inte heller på Ebay och Tradera.
Hur är det med tull och importmomsen?
– I EU finns det inte någon tull. Importmoms finns heller inte eftersom du köper begagnat från en annan kund. Sedan är det momsen på vår provision, men den avräknar vi. Som privatperson behöver du inte göra det. Men om du ska köpa något från Oslo så får du tänka till, säger Bengt Sundström.
Bara under år 2007 har Lauritz.com sålt 250.000 varor. Och det är varor som kostar i genomsnitt 3.000 kronor, enligt Bengt Sundström. Auktionsfirman tar 10 procent av priset.
I år har Lauritz.com sålt smycken för cirka 80 miljoner svenska kronor. Anledningen att smycken går så bra att sälja just nu är att smyckesgrossister även kan sälja nya produkter på sajten. De säljer då direkt till kund istället för att ha Guldsmeden som mellanhand. Smyckena blir då mycket billigare.
Peter Norén är filialdirektör för Lauritz.com i Sverige och sitter även med i flera expertpaneler i olika medier.
Vad säljer bäst i Sverige?
– Hemskt att säga det men det är dansk design. Design av kända designers, häftiga inredningsföremål av kända formgivare. Mycket möbler säljer. I Stockholm har vi blivit rätt så starka på utländsk måleri av kvalité. Bland annat ryskt måleri och franskt av sent 1800-tal, säger han.
Vilka svenska föremål säljer bäst utomlands?
– Bruno Mathson säljer bra framförallt i USA och Jonas Bohlin och sedan självklart Josef Frank och Carl Malmsten. Vi är lite traditionsbundna, det ska vara de stora namnen. Det är ju en gammal tradition att vi har god smak i Norden. Men svenskt säljer inte bättre än dansk design, den säljer oerhört bra, säger Peter Norén.
Vilka gillar svensk design mest?
– Svenskarna. Vi svenskar tycker om vår svenska design. Men sedan går mycket av vår svenska design till utlandssvenskar som till USA och så vidare. USA tycker om vår design eftersom vi har vår historia och de har ju ingen historia.
Men kan man fynda på auktionerna som man kan göra på landsortsauktioner?
– Kunskap är makt! Men ickekunskap där man köper av hjärtat då kan man också göra fynd. Men annars handlar det om att ju mer du läst på om en sak desto lättare är det att göra fynd. Det är marknaden som sätter priserna, säger Peter Norén.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.