Ny webbtjänst på mässa underlättar matchning mellan studenter och företag som ställer ut på KTH.
Lättare att matcha på KTH
Mest läst i kategorin
Snart är det dags för KTH:s arbetsmarknadsmässa som årligen lockar runt 10.000 besökare. Inom projektgruppen har de utvecklat en ny webbtjänst som gör att studenter ska ringa in företag snabbare.
– Vi vill få studenterna mer förberedda inför den fysiska mässan. De ska få bättre koll på företagen innan de kommer fram till utställarna, säger Andreas Eriksson.
Anmäl dig till Realtid.ses Nyhetsbrev Teknik, Media och Telekom som skickas ut varje tisdag.
Han är ansvarig för KTH:s arbetsmarknadsdagars nya tjänst Armada 2.0.
– Vi har fått kritik från företagen tidigare om att studenterna vill ha det helt serverat.
Men ska man inte bli serverad på mässor?
– Jo, men det visar ett större intresse från studenterna om du är lite påläst och inte bara säger ”Hej, kan jag få ett ex-jobb hos er?”
Inför årets mässa kommer all information att vara sökbar innan Armada drar igång.
– Studenter kan skriva in: jag går det här programmet och är intresserad av det här. Sen har vi en funktion där du kan se vad dina vänner har sökt på för företag.
Funkar sökmotorn i mobilen?
– Nej, vi har diskuterat det men i år nöjde vi oss med en webbvariant. Sen får vi se.
Vem ligger bakom idén?
– Joakim Ekberg, systemansvarig i Armadas projektgrupp 2009, har varit huvudutvecklare av Armada 2.0.
Ska ni inte utveckla idén och sälja till andra mässor?
– Nej, det är ingenting vi diskuterar i dagsläget.
I webbtjänsten har företagen som ställer ut även möjlighet att lägga upp en videopresentation där de förklarar vad en ingenjör gör på företaget samt vad företaget gör i stort.
Hur har mässan påverkats av finanskrisen?
– Vi har haft betydligt mycket svårare att få in företag i år.
Har ni sänkt priserna?
– Nej, vi har haft samma priser. Men vi har många nya företag i år eftersom vi har fått jaga lite bredare.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.