Last.fm har blivit uppköpt av CBS för 280 miljoner dollar. Den sociala nätverkarsajten där musiksmak är den styrande faktorn är en av nätets hetaste sajter.
Last.fm köps upp - Zennström glad

Mest läst i kategorin
I går onsdag gick CBS Corp. ut med att de köpt den London-baserade sociala nätverkarsajten Last.fm. Affären uppges ha varit kontant.
Sedan starten 2002 har Last.fm etablerat som ett populärt och starkt varumärke bland tonåringar och tjugoplussare. Användarna kan beskåda andra användares musikaliska vanor, få musiktips och söka kontakt med likasinnade.
Enligt CBS har
Last.fm över 15 miljoner användare i över 200 länder. USA, Storbritannien, Tyskland, Polen, Brasilien och Japan har den största andelen Last.fm-användare.
Det vinnande draget har visat sig vara just det sociala nätverkandet som saknas hos de flesta andra konkurrenter. Teamet bakom Last.fm kommer att forstätta att sköta online-nätverket. CBS kommer vidare att kunna använda sig av den expertis som Last-folket besitter för att stärka CBS onlinenärvaro.
CBS:s plan är att attrahera yngre tittare och att flytta fokus från att vara ett innehållspresenterande bolag till att bli ett publikens och användarnas bolag, skriver Reuters.
På senare tid har Last.fm skrivit kontrakt med Warner Music Group och EMI Group om rättigheter för att få spela dessa musikjättars låtar.
För en jämförelse med andra uppköp där små startup-bolag köps upp av stora bolag kan nämnas att Fox fick MySpace för 550 miljoner dollar. Google norpade YouTube för 1,6 miljarder dollar och FeedBurner för 100 miljoner dollar. Sony langade upp 60 miljoner dollar för att inhandla Grouper.
En svensk som lär kamma in några slantar på dealen är Niklas Zennström, en av Sveriges främsta entreprenörer, som satsat pengar i Last.fm. Zennström är även känd för ip-telefonitjänsten Skype som köptes upp av eBay för mångmiljardbelopp samt den nya tjänsten Joost som skapar rubriker världen över.