...nordenchef på den amerikanska nyhetsbyrån Bloomberg. Lars tror på ärlighet som egenskap för att lyckas i karriären.
Lars Klemming
Mest läst i kategorin
Vad gör du på Bloomberg?
– Jag har egentligen två jobb. Dels är jag Nordic Bureau Chief och jobbar lite mer administrativt lokalt i Norden, dels är jag Team Leader för Technology, Media & Telecom och har europeiskt ansvar för branschnyheterna.
Hur funkar det att ha två jobb?
– Det är en ständig balansgång. I jobbet som Team Leader kan det hända saker hela tiden, medan det lokala arbetet är lite lättare att styra. Det är mycket att göra, när det ena jobbet lugnar sig tar det andra fart och vice versa, så det tar aldrig slut. Men jobben är egentligen inte så olika, det handlar i båda fallen om att få med sig folk på det man vill göra.
Hur har din karriär på Bloomberg sett ut?
– Efter ha gått juristlinjen i Lund började jag som reporter i Stockholm och fortsatte sedan till HongKong där jag stannade i tre år som redaktör och senare vice ansvarig för transportnyheterna. För ett och ett halvt år sen fick jag erbjudandet att komma hem för att ta den här positionen.
Vad är det viktigaste för att göra ett bra jobb?
– Att kunna sin sak och vara beredd att jobba hårt. Personlig inställning är viktigt, Bloomberg är typiskt amerikanskt och det handlar mycket om att ställa upp. Att man är villig att ta utlandstjänst till exempel, sånt säger en hel del. Jag gjorde min i Hong Kong och kom tillbaka med ett mer globalt perspektiv och det var ju det som var meningen. Sånt är viktigt eftersom vi jobbar mycket mot folk utanför Sverige. Det är väldigt meritokratiskt, rakt på sak och inte så mycket snack.
Vad har du för karriärplaner på längre sikt?
– Utlandstjänst känns mest logiskt. Det blir nog ungefär samma tjänst som nu, men jag tror det är nödvändigt att byta omgivningar rätt ofta för att inte tappa glöden. Efter tre år börjar man känna att man kan jobbet och då är det inte lika kul längre. Det är ju också något som premieras, eftersom jag kan göra ett bättre jobb ju fler miljöer jag har erfarenhet av.
Till sist, tre råd för att lyckas i karriären?
– Var ärlig. Respektera människors olika utgångspunkter. Ställ upp. Det märks direkt vilka man kan lita på när det gäller att få jobbet gjort.
Marcus Wilert
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.