350 kilometer i timmen utan tak.
Lamborghinis nya cab
Mest läst i kategorin
Tidigare hade Lamborghini sin värstingmodell Murciélago som tillverkades i 4.099 exemplar under perioden 2001-2010.
Den hade först en 6,2-liters V12:a på 572 hästkrafter vilket utökades till en 6,5-liters V12:a på till slut 670 hästkrafter.
På slutet gjorde modellen 0-100 kilometer i timmen (egentligen 0-60 miles per hours; 0-97 kilometer i timmen) på 2,9 sekunder med en toppfart på 342 kilometer i timmen.
Cabriolet-versionen Murciélago Roadster lanserades 2004.
2011 kom så Murciélago-efterträdaren Aventador (Lamborghini Aventador LP 700-4) med en 6,5-liters V12:a på 700 hästkrafter som får bilen att göra 0-100 på 2,9 sekunder och en toppfart på 350 kilometer i timmen.
Den uppges redan nu ett år senare ha sålts i över 1.300 exemplar, och det har blivit dags för cabriolet-versionen Aventador Roadster (Lamborghini Aventador LP 700-4 Roadster).
Bilen har exakt samma motor och prestanda förutom att den gör 0-100 på 3,0 sekunder istället för 2,9 sekunder för coupé-versionen.
Medan Murciélago hade en växellåda med sex växlar så har Aventador sju växlar.
Prislappen för Roadster-modellen ligger på 300.000 euro (2,6 miljoner kronor) jämfört med 270.000 euro (2,3 miljoner kronor) för coupé-versionen.
Det är exklusive moms och andra skatter.
Lamborghini har ingen återförsäljare i Sverige utan intresserade spekulanter får vända sig till Lamborghini Copenhagen i Köpenhamn.
Realtid.se får tag på Gerald Kahlke som är presskontakt för Lamborghini i Nordeuropa.
Han uppger att leveranstiden i skrivande stund ligger på 15 månader för coupé-versionen medan man ännu inte vet leveranstiden för Roadstern eftersom bolaget tar emot nya order på den från och med idag (måndag 12 november 2012).
Har du själv kört Roadster-versionen av Aventador? Hur var det?
– Jag har inte kört Roadstern och förutom vår produktutvecklingsavdelning är det ingen som har kört den ännu. Så jag kan inte berätta något om mina intryck från det.
Är det ens möjligt att köra med taket nedfällt i 350 kilometer i timmen?
– Teoretiskt sett borde det vara möjligt, men jag undrar om det är särskilt bekvämt.
Varför ska man köpa Roadstern istället för coupé-versionen av Aventador?
– Skälet till att välja Roadstern är enkelt att förklara. Det är samma skäl som varför man ska välja cabriolet-versionen av alla bilmodeller med stängt tak som även kan väljas med öppet tak; mer motorljud och känsla för naturkrafterna såsom vind och sol, och vad gäller Aventador Roadster även mer exklusivitet.
Tidningen Evo Magazines provkörning av coupé-versionen av Aventador:
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.