USA-baserade lastbilstillverkaren Paccar fick se sin aktie falla kraftigt efter kvartalsrapporten, trots att resultatet var klart över förväntan. Här är förklaringen.
Kursfall i USA för Volvo-konkurrent
Mest läst i kategorin
Direkt skriver med hänvisning till Bloomberg om Paccars rapport.
Där framgår att Paccars vinst per aktie uppgick till 0,27 dollar för andra kvartalet, medan analytikerna räknat med 0,21 dollar.
Paccars intäkter uppgick till 2,4 miljarder dollar under andra kvartalet, medan analytikerna räknat med 2,1 miljarder dollar.
Men vid 20.30-tiden svensk tid på tisdagen hade Paccar-aktien fallit med nästan 4 procent till 45 dollar på Nasdaq-börsen i USA, och tidigare under dagen var aktien ner ännu mer.
Realtid.se får tag på aktieanalytikern Colin Gibson på brittiska storbanken HSBC i London.
Varför faller Paccar-aktien trots att bolagets rapport var klart bättre än väntat?
– Det finns två förklaringar.
– Dels har det här varit det allmänna mönstret under den här rapportsäsongen.
– Vi har sett liknande kursreaktioner även i svenska verkstadsbolag som SKF, Atlas Copco och Sandvik.
– De flesta bolag har kommit med resultat som var bättre än väntat, och sedan har aktiekursen fallit ändå.
– Förväntningarna på resultaten har varit mycket höga, och även högre än de allmänt kända förväntningarna måste man konkludera.
– Den andra orsaken till dagens kursfall i Paccar-aktien är att även om bolaget hade bättre kvartalsresultat än väntat, så nedjusterade bolaget faktiskt i rapporten sin prognos för den totala lastbilsmarknaden.
– Paccar gör som Volvo och ger ingen prognos för sitt eget resultat i år, men de säger vilken totalmarknad de räknar med och den prognosen blev något nedgraderad.
I den kvartalsrapport som Paccar kom med under tisdagen står det nu att bolaget räknar med att totalmarknaden för lastbilar i Europa väntas uppgå till 160.000-170.000 lastbilar i år.
– Det innebär ett smalare intervall jämfört med Paccars tidigare prognos på 150.000-180.000 lastbilar för den totalmarknaden, säger Gibson.
Grovt räknat är alltså Paccars prognos för Europamarknaden oförändrad, men ändå verkar det inte längre finnas chans att utfallet ska bli så bra som 180.000.
För USA däremot blev det en viss sänkning av Paccars prognos för totalmarknaden.
Där räknar bolaget nu med en totalmarknad på 110.000-130.000 lastbilar, jämfört med tidigare prognosen 110.000-140.000.
– Det är inga stora skillnader, men aktiemarknaden är mycket svår att tillfredsställa.
– Även en liten nedgradering av guidningen tolkar aktiemarknaden som negativ och gör att aktiemarknaden inte blir nöjd.
– Så därför faller Paccar-aktien idag.
Gibson hänvisar även till att Paccar-aktien stigit kraftigt inför rapporten.
– Den stod i 39 dollar så sent som i slutet av juni, och hade till och med igår måndag stigit till 47 dollar.
– Så aktien har haft en bra resa inför rapporten.
HSBC rekommenderar nu aktieinvesterare att ha ”övervikt” med Volvo-aktier i sina aktieportföljer, men ”undervikt” med Paccar-aktier.
– Det har med värderingsnivåerna att göra.
– Paccar-aktien värderas till 45 gånger den vinst bolaget väntas visa i år.
– Det är en rätt ambitiös värdering anser jag.
– Men Volvo-aktien värderas ”bara” till 20 gånger sin vinst per aktie i år.
– Paccar är i sig ett mycket bra företag, men i samband med dagens rapport har det uppstått viss oro.
Scania är en annan börsnoterad lastbilstillverkare.
– Men Scania-aktien betraktar inte vi längre som ett placeringsalternativ för stora internationella investerare.
– Handeln i Scania-aktien är för låg .
– Vi rekommenderar därför våra aktiekunder att köpa aktier i Volvo eller tyska MAN.
Vilken aktie är mest köpvärd av Volvo och MAN?
– Vi anser båda är intressanta och rekommenderar ”övervikt” av båda två.
Realtid.se får tag på en källa i lastbilsbranschen.
– Det verkar som att de flesta lastbilstillverkare har överträffat resultatförväntningarna på sistone.
– Det är bara att läsa i tidningarna om Scania och Volvo.
Volvo för sin del räknar med att totalmarknaden för lastbilar i USA kommer att öka med 20-30 procent i år.
Paccar för sin del har i Europa lastbilar med varumärket Daf, och i USA lastbilar med varumärkena Peterbilt och Kenworth.
Kenworth är mer inriktat på bolag med stora lastbilsflottor, medan Peterbilt är inriktat mer på enskilda lastbilsåkare.
Ändå är de till ganska stor del likartade med samordnad produktion.
Volvo för sin del säljer sina lastbilar till både flottföretag och egenåkare.
– Paccar har starka varumärken och är ett oerhört framgångsrikt företag, säger branschkällan.
– Jag tror aldrig de har gått med förlust.
– De är alltid fruktansvärt duktiga, och en formidabel motståndare till Volvo.
Är Paccar ett lika bra företag som Scania då?
– Till och med bättre.
Några samgåenden eller uppköp bland de amerikanska lastbilstillverkarna är inte längre att vänta.
– Det finns inte utrymme för det.
– De lastbilstillverkare som finns är redan så få och stora, att konkurrensmyndigheterna aldrig skulle godkänna fler samgåenden eller uppköp i branschen.
Volvo har lastbilar med varumärkena Volvo och Mack i USA.
Tillsammans har de en marknadsandel kring 20 procent i landet.
Paccar har enligt källan en liknande eller något större marknadsposition i USA.
Allra störst i USA är företaget Navistar med sitt lastbilsmärke International.
– Men de har på sistone pressat priserna i branschen för att få upp sina försäljningsvolymer.
Medan Volvo är värt drygt 190 miljarder kronor på Stockholmsbörsen, så är Paccar värt motsvarande 110-120 miljarder kronor på Nasdaq-börsen i USA.
Scania är värt 100-110 miljarder kronor på Stockholmsbörsen, och MAN 95-100 miljarder kronor på Frankfurtbörsen.
Numer har både Scania och MAN samma huvudägare; Volkswagen.
Enligt en uppgift är tyska Daimler världens största tillverkare av tunga lastbilar, Volvo tvåa och Paccar trea.
Daimler som tillverkar lastbilar och även personbilar med varumärket Mercedes, är värt motsvarande drygt 400 miljarder kronor; alltså cirka två gånger Volvo.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.