Men hallå Erik Hörnfeldt, informationsansvarig på Investordelägda 3, som ökat antalet abonnenter med nära 40 procent under de senaste tolv månaderna. <pufftextlänk>Hur har ni lyckats med det?</pufftextlänk>
Kundström till mobiloperatören 3

Mest läst i kategorin
– Det beror på den stora gsm-döden. 3G börjar ta fart på allvar nu. En annan anledning till att vi ökar våra abonnenter är att vi positionerat oss med musik. Det har gett resultat både i Sverige och Danmark. Om man tittar på den svenska mobilmarknaden tar vi en stor del av nettotillväxten när det gäller 3G. Det är bara vi och Telia som ökar.
Investor har upprepat målet om ett positivt kassaflöde för 3 under 2008. Kommer ni nå det?
– Vi siktar på det. Om våra ägare upprepat det målet så kommer vi att göra det.
Det har inte gått så bra för er i Danmark. Medan den danska mobilbranschen visade en tillväxt på en kvarts miljon nya kunder i vintras fick ni bara 400 ny kunder. Hur går det nu?
– Det går mycket bättre. Den danska mobilmarknaden är tuffare än den svenska. Där finns det många mobiloperatörer och prispressen har varit knivskarp. Dessutom är det bara sex månaders bindningstid. 3 drabbades hårt av detta ett tag men nu går det mycket bättre. Vi har bytt ut ledningen. Tyvärr blev 3 bara en ytterligare mobiloperatör tidigare. Nu har vi profilerat oss mer som en 3G-operatör.
Hur allvarligt var det egentligen för bolaget i Danmark?
– Vi växte inte i . Vi särredovisar inte de danska siffrorna men det går mycket bättre nu. Den sista juni i år hade vi totalt 561.000 abonnenter i Sverige och Danmark.
Hur går det på den norska marknaden?
– Vi planerar att lansera våra tjänster i Norge så snabbt som möjligt, men det ska göras med resurser som frigörs i Sverige och Danmark. Det måste gå bra i de länderna först. Vi har inte kommunicerat någonting kring detta ännu. Däremot har vi inga planer på att lämna tillbaka vår licens. Licensen innebär att vi senast 2009 ska nå 30 procent av Norges befolkning med vårt nät och det kommer vi att klara.
Varför marknadsför ni er så mycket som en musikoperatör?
– Satsningen på musik har blivit en vändpunkt för oss. Vi håller till och med på att göra musik till ett eget marknadsområde. Apples musikaffär Itunes är störst på alla marknader när det gäller nedladdning av digitalmusik förutom i Sverige, här är vi störst, enligt musikbranschens egna siffror. Ipod är snygg men vi har mer eller mindre slutat använda den. Vill man ladda ned en låt via mobiltelefonen kan man göra det direkt. Vill man ladda ned till sin Ipod måste man först ladda ned låten hemma på sin dator.
Hur ser framtiden ut?
– Den ser väldigt bra ut. Vi ser hur övergången från gsm till 3G fortsätter och vi har runt 70 procent av 3G-marknaden i Sverige i dag. Så det ser ljust ut.