UPPDATERAD Svensk Fondanalys anklagas för att lura in kunder i avtal som inte går att ångra.
Kritikstorm mot pensionsrådgivare
Mest läst i kategorin
En kvinna från Uppsala skriver i en färsk anmälan till Allmänna Reklamationsnämnden att hon bestrider en faktura som hon fått från Malmöföretaget Svensk Fondanalys.
Under rubriken ”Rådgivning inom premiepensionen” skriver hon att hon blev lurad av en gatuförsäljare från Svensk fondanalys. Vid en säljkontakt på gatan marknadsfördes Svensk fondanalys tjänster. Säljaren erbjöd sig att skicka mer information till kvinnan, allt hon behövde göra vara att skriva på ett papper.
Därefter kunde hon göra ett aktivt val om hon ville ha tjänsten eller inte. Men så blev det inte skriver anmälaren:
”Han nämnde ingenting om att jag var tvungen att betala något innan jag gjorde det aktiva valet. Efter ångerrätten på 14 dagar fick jag hem ett brev och en faktura på 1.295.”
Kvinnan hörde av sig till bolaget och fick följande svar:
”Vi har tittat på ditt ärende, med tanke på den stora efterfrågan som finns på våra tjänster just nu så kan vi tyvärr inte kontrollera att all försäljning sker utan missförstånd. Du har dock ett påskrivet avtal med oss där du godkänt de allmänna villkoren. Vi har även levererat tjänsten till den e-postadress som står på avtalet och ni har inte utnyttjat er ångerrätt om 14 dagar. Ångerrätten är till enligt distansavtalslagen för att motverka eventuella missförstånd vid torghandel. Inbetala därför beloppet snarast för att undvika extra kostnader. Ni har även möjlighet att delbetala beloppet för att underlätta er situation.”
Det är inte bara i Uppsala som Svensk Fondanalys har raggat kunder med hjälp av gatuförsäljare.
Gävle kommun gick redan i oktober ut och varnade sina kommuninvånare då Svensk Fondanalys gatuförsäljare hade bett flera Gävlebor att skriva på ett beställningsunderlag i tron att man bara skulle få information. Men försäljarna var otydliga med att förklara att man i själva verket beställde en tjänst och ingick avtal med företaget.
På sin hemsida skrev kommunen att de som blivit lurade av gatuförsäljarna i Gävle och Sandviken kunde bestrida fakturan och även anmäla företaget till Konsumentombudsmannen (KO) för vilseförande marknadsföring.
I slutet av december skrev TT att KO granskat bolaget och förbjuder Svensk Fondanalys att vid marknadsföringen av sin rådgivningstjänst påstå att ett avtal har ingåtts när kunden inte uttryckligen beställt en sådan tjänst.
Bolaget får inte heller felaktigt påstå att staten tar ut en särskild avgift för premiepensionen. Struntar företaget i förbudet kan det få böta 600.000 kronor.
Av anmälningarna att döma är det många som är kritiska mot Svensk fondanalys marknadsföringsmetoder. Från mars i fjol till och med den 6 januari i år fick KO in sammanlagt 87 anmälningar mot företaget. Det senaste kom från Åkersberga, strax utanför Stockholm.
På Allmäna Reklamtionsnämnden, ARN, har sammanlagt åtta ärenden trillat in från Uppsala, Värsås utanför Skövde, Eksjö i Småland, Bromma och Vällingby utanför Stockholm.
ARN prövar dock inte ärendena eftersom anmälan måste gälla ett belopp om minst 2.000 kronor för att ärendet ska prövas och i fallen som rör Svensk Fondanalys hamnar beloppet strax över 1.200 kronor.
Svensk Fondanalys har haft sitt huvudkontor i Bellevue Kontorshotell i utkanten av Malmö. Bakom bolaget står en 49 årig kvinna som är sjukskriven samt 69-åriga Lars Lindqvist som enligt uppgift, från egna bolaget fortfarande har uppdrag åt EQT i Sydostasien.
På KO är två utredningar inledda mot bolaget, det ena rör marknadsföringen och det andra gäller falsk avtalsbinding.
– Vi har också känt av att det har varit lite för aggressivt så vi har avbrutit samarbetet med försäljningsbyråm Talk to People som vi hade anlitat, säger Daniel Karlsson, marknadsassistent på Svensk Fondanalys.
– I de här fallen har folk trott att det var våra egna säljare – vilket skulle ha varit bra om det hade fungerat – men eftersom det inte gjorde det så avbröt vi samarbetet.
Vad säger du om kritiken runt negativ avtalsbindning?
– Det blir ord mot ord. Sen är det så att de har ju faktiskt skrivit på ett avtal. Det är ju tråkigt om kunden inte uppfattat det. I alla fall som vi haft med ARN har vi kunnat påvisa att vi har ett skriftligt avtal, svarar Karlsson.
Hur ska ni bli bättre på att förklara att det faktiskt är ett avtal?
– I det här fallen handlar det främst om att försäljningsbyrån inte varit tydliga i sin förklaring till kunden, men våra avtal i sig är väldigt tydliga. Fast vi kommer att vara extra försiktiga med vilka försäljningsbyråer som vi arbetar med.
Svensk Fondanalys har just nu ett samarbete med försäkringsbolaget If men imorgon, på onsdagen, ska samarbetet avslutas.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.