Realtid
administrator
administrator
Uppdaterad: 28 apr. 2005Publicerad: 28 apr. 2005

... förläggare och grundare av förlaget Lind & Co. I år har han gjort succé med Hinsehäxan av Lillemor Östlin.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Trading Direkt

Nasdaq lanserar nytt index för att spåra börsnoteringar

24 jan. 2025

Att Kristoffer Lind startade ett förlag för sex år sedan var inget han hade planerat. Det hela startade som ett hobbyprojekt under studenttiden. Han läste ekonomi och idéhistoria på universitetet och tyckte det skulle vara kul att ge ut en bok.

– Precis som en massa andra drömde jag om att kunna ge ut egna böcker. Se bara på hur många förlag som startas varje år. Att jag fortfarande är kvar beror kanske på att jag haft lite mer uthållighet än de flesta.

Den första titeln var en 1700-talsklassiker, ”Resa til Italien” av Carl August Ehrensvärd.

Varför blev det just den boken?

– Det var en väldigt kul bok tyckte jag. Ska man starta ett förlag måste man börja med en klassiker. Branschen är så kapitalintensiv. Det kan kosta 100.000 kronor att ge ut en ny roman. Bland de nya författarskapen är det en av fem som slår, och de som slår gör det i genomsnitt på sin femte bok. Det blir mycket pengar att lägga ut.

Hur gick den första boken?

– Sett över tiden så har den gått bra och alla exemplar är sålda, men det tar ju sin tid och man måste ha tålamod.

I dag är Kristoffer Lind 26 år och företaget har tre anställda. 2004 omsatte de 2,5 miljoner, men hoppas på att komma upp i hela 8 miljoner i år.

ANNONS

Vad är det som gjort att du lyckats?

– Jag tror att vår styrka har varit vår bredd. Vi ger både ut skönlitteratur och fackböcker. Just att vi är så breda är naturligtvis både på gott och ont. En bestseller kan ge enormt mycket, men samtidigt kan hela förlaget stå och falla på den författaren. Flera andra mindre förlag väljer att specialisera sig. Vi har istället blivit ett mini-Bonnier.

Vad har varit svårast?

– Att komma in hos återförsäljare. Konsumenterna bryr sig sällan om vilket förlag som står bakom en bok, med återförsäljarna däremot är väldigt svåra att övertala.

Hur hittar du nya böcker?

– När man är ett litet förlag som vi är så gäller det att leta aktivt. Man kan till exempel gå på mässor och höra sig för i branschen. Hinsehäxan som vi nu sålt 8.000 exemplar av på sex veckor fick vi in på ett tips. När det gäller facklitteratur så letar man upp en författare som man vet är bra på ämnet man vill ge ut en bok om.

Får ni inte många manuskript skickade till er?

– Jo, men det är ofta inte något bra. Hittills har vi bara gett ut två böcker som vi fått in på den vägen. Vi är ju inte författarnas första val när de skickar in sina manus. Så vi får de som blir över, men ibland händer det ju att de stora förlagen har missat något.

ANNONS

Hur ser framtiden ut för Lind & Co?

– Vi kommer nog att växa med 40-45 procent. Att växa i sig är inte det svåra. Vi måste samtidigt behålla lönsamheten, och det tror jag vi kan göra med en sådan tillväxt. Vi vill hellre växa i volym än i antal titlar, och det gör vi genom att fortsätta ge ut böcker med bra kvalitet.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS