E-handeln fortsätter att växa snabbt. Det är framför allt de gamla postorderföretagen som nu har framgångar på nätet, konstaterar HUI:s analytiker.
Kraftig ökning för e-handel

Mest läst i kategorin
Försäljningen av varor på internet från svenska e-handelsföretag lyfte med 30 procent under perioden maj-augusti jämfört med samma period i fjol, enligt den nya E-barometern från Handelns Utredningsinstitut, HUI.
Och 30 procent är också den tillväxtprognos som gäller för helåret 2006, enligt Jonas Arnberg, som är analytiker på HUI.
Prognosen för hela 2006 års handel på internet ligger på 12 miljarder kronor, vilket kan jämföras med 9 miljarder i fjol. Därmed kommer 2,5 procent av den svenska detaljhandeln att äga rum på internet.
– Postorderföretagen är nu väldigt framgångsrika på nätet, säger Arnberg.
Det handlar om ett 70-tal postorderföretag med försäljning i många olika branscher, både en rad klädföretag som Ellos, men även till exempel Clas Ohlson som ökat sin närvaro på nätet.
Fortfarande finns postorderkatalogerna kvar men beställningarna sker numera allt oftare från hemdatorn.
– Man vill fortfarande gärna bläddra i katalogen men nätet innebär också stora möjligheter för företagen att uppdatera. För postorderföretagen har nätet verkligen blivit ett komplement, säger Arnberg.
– Hemelektronikföretagen är samtidigt den enskilda bransch som är mest framgångsrik på nätet. Framför allt de rena näthandlarna, men de traditionella som El-Giganten och Onoff har också senaste året satsat på nätet, inte bara för information som man gjorde tidigare, säger Arnberg.
HUI:s barometer visar även att 76 procent av internethandlarna tror att försäljningen kommer att öka under det närmaste halvåret. Samtidigt uppger 79 procent av konsumenterna i en HUI-enkät att de tror att de kommer att handla på internet under det närmaste halvåret.
De flesta internetkunderna, 89 procent, ”anser att det är helt eller ganska säkert att handla varor på internet”, skriver HUI. Kvinnor är enligt enkäten något mer tveksamma till att lämna ut sina kontokortsnummer och andra uppgifter i samband med internetköp.
Vilken ålder e-handelskonsumenten har påverkar också hur den ser på frågan att lämna ut uppgifter.
TT