Det avbrutna samarbetet mellan Iops och Jens of Sweden gör att Iops söker ny partner. Och deras modeller kommer att lanseras i Sverige under eget varumärke nästa år.
Koreanska Iops går sin egen väg
Mest läst i kategorin
Koreanska mp3-tillverkaren har tre modeller som avlöser den modell som Jens of Sweden importerade tidigare i år.
I de nya produkterna överger Iops utförandet i plast till förmån för chassin i aluminium. Metall verkar vara den övergripande designtrenden för mp3-spelare nästa år.
Realtid.se har fått en kort förhandstitt på Iops X5. Den lanseras i Korea i januari nästa år och i Sverige i februari, enligt Iops vd Edward Cha.
Iops X5 har formatet 75 x 35 x 14 mm, och en färgsskärm med 4.096 färger. Det är en flashspelare med minne upp till 2 Gb. X5 har en speltid på 30 timmar. Den klarar formaten mp3, wma och Ogg vorbis och har inbyggd fm-spelare, vilket är genomgående för Iops nya modeller.
X5 har ett utförande i borstad metall med en svag nyans av rosa. Den levereras också i fem andra nyanser.
Den andra modellen som också lanseras nästa år heter Iops S3. Den har färgskärm som X5 och motsvarande kapacitet sånär som att maximalt minne är 1 Gb och speltiden stannar på 15 timmar. Däremot är den betydligt kompaktare med måtten 25 x 55 x 13 mm. Och den väger endast 35 gram.
Den nya lågprisserien Iops F4 finns redan lanserad i Korea. F4 produceras med minnen från 128 Mb till 1 Gb. Spegelskärmen från förra modellen återkommer här. F4 tillverkas i fyra färger.
– Vi har inlett diskussion med en möjlig svensk elektronikdistributör, säger Andy Kim, exportchef på Iops till Realtid.se.
Han betonar att inget är avtal är klart men att Iops bestämt sig att gå in på den svenska marknaden nästa år.
Iops startades i början av 2003 och ägs av vd:n Edward Cha. Första året omsatte Iops 3,3 miljoner dollar. I år räknar Iops med att omsättningen når 20 miljoner dollar. Företaget har nu 40 anställda.
Iops säljer sin spelare under eget varumärke i Korea, Hongkong, Kina, Taiwan, USA, Holland, England, Belgien, Italien, Schweiz, Tjeckien och Ryssland. På den franska marknaden säljs Iops spelare i samarbete med ISM Technologies.
– Vårt mål är att sälja totalt 500.000 spelare globalt nästa år, säger Edward Cha.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.