Det är inte helt lätt att lyckas med en affär. Här kommer råden om hur du inte ska bete dig.
Konsten att förstöra en affär

Mest läst i kategorin
Yahoos kolumnist Ben Stein vet hur du inte ska göra om du vill vara en lyckad försäljare. Märker du att du gör eller börjar tänka enligt en eller flera av följande punkter, då är du ute på hal is.
1. Din tid är alltid viktigare än tiden med dina kunder. Kunderna måste kunna anpassa sig efter dig och ditt schema.
2. Du lär dig mycket mer på att tala än att lyssna och vill inte bry dig om att uppmärksamma det din kund säger. Han är tråkig.
3. Dina små kunder är bara små obetydliga spelare och inte värda att lägga så mycket uppmärksamhet på.
4. Svettas inte fram detaljer och små saker som årlig ränta eller andra avgifter. Det är allt för små detaljer som din kund inte behöver veta.
5. Strunta i dina kunders klagomål. Kunder är bara små gnällspikar.
6. Gör det inte i dag om du kan göra det i morgon.
7. Håll din standard och bry dig inte om att förändra eller kundanpassa för olika klienter.
8. Om du är man är det självklart att de kvinnliga kunderna du träffar vill att du flirtar och förför dem. De kommer att bli förolämpade om du inte flirtar med dem.
9. Hur du ser ut och presenterar dig själv är din ensak och ingen annans. Om du föredrar att ha en orakad Hollywood-look, struntar i att duscha eller borsta dina tänder och en del inte tycker om det så är det deras problem.
10. Om inte din kund är oerhört rik är det okej att förakta honom eller henne.
11. Låt din deltidsanställda assistent ta hand om dina kunder. Ditt golfspelande eller din båt kommer först om det inte handlar om liv och död.
12. Principer ska prioriteras. Kompromissa aldrig med dina principer även om det innebär att du kan förlora en affär. Stå upp för dina rättigheter och låt dig inte förlora ansiktet.
13. Använd mejl och främst massutskick istället för personlig kontakt.
14. Ursäkta dig aldrig även om du har helt fel. Erkänn aldrig någonsin att du har fel.
15. Kommentera gärna för din klient när de har fel och förklara hur lite de förstår sin verksamhet och hur bra du förstår hur den fungerar.
16. Du behöver inte göra något förarbete eller läsa på vem din klient är. Du klarar dig bra ändå..
17. Skvallra gärna med dina konkurrenter så att de förstår hur bra det går för dig i affärer. Ingen kommer någonsin att missbruka ditt förtroende eller stjäla din kund. Det är bara bra att få tala ut om vilken bra person du är.
18. Det finns alltid fler kunder där ute. Bekymra dig inte om du tappar en kund eller två varje dag.
19. Du är en förstaklass medborgare och viktigare än dina kunder.
20. Så fort en kund har skrivit på ett avtal behöver du inte komma ihåg hans namn. Du har fått in pengarna och kunden hör till historien.