Idag är det betydligt lättare att tända en gnista och skapa debatt. Eftersom bruset har ökat är det också viktigare än någonsin att vara relevant. Det säger Magnus Wistam, som är ny vd för MSLGroups svenska verksamhet.
"Kommunikation handlar om att beröra"
Mest läst i kategorin
Din uppgift blir att förstärka MSLGroups breda erbjudande i nära samarbete med såväl de andra bolagen inom Publicis Communications som med systerbolaget JKL. Vad var det som lockade med tjänsten?
– MSLGroup har en stark ägare i Publicis Groupe, som är Europas största kommunikationsgrupp och mot bakgrund av att MSLGroup har ett intressant och framåtinriktat erbjudande tror jag att MSLGroups position kan bli intressant framöver.
Du kommer närmast från rollen som vd för produktionsbolaget MAG5 inom Endemol Shine gruppen och har tidigare bland annat varit vd för Efva Attling och för Grey Advertising. Vad tror du att du kan bidra med?
– Jag har haft förmånen att arbeta inom många olika delar av marknadsföringsvärlden. Jag tar med mig ett brett kunnande om olika kanaler med fokus på nya sociala medier och digital marknadsföring. Jag kan mycket om rörlig bild, vilket har blivit ett enormt tillväxtsegment och som MSLGroup säkert kommer att satsa mer på.
Vad innebär kommunikation för dig?
– Kommunikation för mig handlar om att beröra. Som kommunikatör vill man antingen informera, engagera eller underhålla, men det primära målet är alltid att skapa någon form av reaktion.
Magnus Wistam berättar att en av hans före detta chefer, kommunikationsgurun Bosse Rönnberg, sa att den bästa kommunikationen är den som hälften älskar och den som hälften hatar, eftersom det skapar debatt.
– Det är en kittlande tanke även idag.
Hur har synen på kommunikation ändrats anser du?
– Det har hänt mycket sedan jag började arbeta med kommunikation. Idag går allt fortare och det är betydligt enklare att tända en gnista och skapa debatt. Eftersom bruset har ökat är det också viktigare än någonsin att vara relevant. Man måste berätta en historia som är värd att dela och här tror jag att fler aktörer har blivit mer självkritiska.
Magnus Wistam anser även att pr har blivit viktigare i många organisationer. Dessutom upplever han att olika discipliner konvergerar. Till exempel har det blivit vanligare att pr-byråer inkorporerar reklamerbjudande i sin egna verksamhet.
Hur har kommunikation påverkats av digitaliseringen?
– Det är en självklarhet att tänka digitalt när man kommunicerar idag. De flesta företag arbetar aktivt med digitaliseringen, för om man inte gör det vet man att man snart har tappat mark. Men, som mycket annat handlar det om rätt tajming. Många verksamheter har en utmaning i att avsluta en verksamhet som går bra, för att ställa om digitalt. TV4 är ett bra exempel på det. De ställer om lite lagom fort för de tjänar fortfarande så pass bra på sina traditionella kanaler.
Är rörlig bild framtiden?
– Absolut! Med hjälp av rörlig bild och ljud kan man engagera mer än man kan i text. Det beror på att man med rörlig bild kan arbeta med fler sinnen samtidigt. Den kombinationen gör att inlärningseffekten blir större och att man snabbt kan förmedela enormt mycket. Näst efter det personliga mötet är rörlig bild den absolut bästa kommunikationskanalen.
Ser du några trender förutom rörlig bild?
– För det första ser vi en trend i att företag använder sig av data i högre utsträckning är förr, i syfte att få insikter om nya marknader. För det andra upplever vi att tvåvägskommunikationen har blivit vanligare. Sociala medier har blivit allt viktigare som kommunikationskanaler och dessa kanaler ökar kraftigt i förhållande till existerande traditionella kanaler såom tv och radio. För det tredje märker vi att fokus på egna kanaler fortsätter att öka. Till skillnad från traditionella kanaler som bryter av skapar egna kanaler engagemang. Jag tror väldigt mycket på just egna kanaler ur ett markandsföringsperspektiv.
Magnus Wistam lyfter fram Handelsbankens egna företagskanal EFN som ett bra exempel på ett företag som verkligen tar content på allvar. Ett annat exempel är ICA, som Magnus Wistam beskriver som "en av Sveriges största mediekanaler".
Hur lyckas man behålla kontrollen över sin kommunikation?
– Det är givetvis svårt att kontrollera kommunikationen hela vägen. Därför bör varje marknadsavdelning vara organiserad som en redaktion som snabbt kan hantera oväntade situationer. Man behöver gå från det klassiska kampanjtänkandet till att vara ständigt närvarande och föra en dialog med konsumenterna.
Magnus Wistam tror även att influencers kommer att växa sig starkare och att vi kommer att se en kommersialisering av dessa.
– För att upprätthålla förtroendet kommer vi att se ett ökat samordnande och kommersialisering kring influencers. Det innebär bland annat mer transparens kring prisbilder och i vilka sammanhang influencers används.
Arbetar MSLGroup med influencers?
– Under min tid på MAG5 Endemol Shine var Influcers är en viktig komponent i det rörliga innehållet. Influencer marketing är även en viktig del av MSLGroups erbjudande.
Hur ser framtiden ut för MSLGroup?
– Framtiden ser ljus ut. Bolaget är väl positionerat för framtidens utmaningar inom kommunikation och marknadsföring.
Vad är ditt mål som vd?
– Först ska jag lära känna alla våra medarbetare och våra kunder. Därefter ska jag tillsammans med ledningen titta på vad nästa steg är och hur vi kan skapa bästa möjliga tillväxt.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.