Liksom konkurrenten Nobia fortsätter Ballingslöv att rida på svenskarnas outsinliga lust att förnya sina kök.
Köksinredning fortsatt hett
Mest läst i kategorin
Och någon oro för räntehöjningar känner inte branschen än så länge.
Köksföretagen har ridit på den heminredningsvåg som rått de senaste åren. Branschen har, liksom hela detaljhandel, gynnats av de senaste årens låga ränta som gett pengar över till annat än räntebetalningar.
– När omsättningen på bostadsrättsmarknaden är hög innebär det att många lånar och byter bostad ofta, och den trend som är innebär att varje gång du köper ett nytt hus så river du ut köket, säger Jonas Arnberg, analytiker på Handelns utredningsinstitut (HUI).
– Att låna 100.000 kronor till när man ändå lånar ganska mycket, kanske två miljoner i snitt i Stockholm, är inte mycket. Helt plötsligt får du ett nytt kök för 4.000 kronor om året om du har en ränta på 4 procent. Och när räntan går upp nu så blir det självklart så att man börjar fundera vad man lägger sina pengar på, säger Jonas Arnberg.
Men Ballingslövs vd Nils-Erik Danielsson ser inget slut på kökstrenden. Att räntorna är på väg upp är inte något som oroar honom.
– Jag är inte orolig för räntan det närmaste året. Räntorna är alltfort relativt rimliga, och jag tror inte att det är några stora problem. Det grundläggande är egentligen att folk är väldigt intresserade och fokuserade på detta med heminredning och lägger pengar på det.
– Om man jämför den svenska marknaden med den danska marknaden så byter man kök oftare i Danmark än vad man gör i Sverige. Både utvecklingen av teknik och funktioner påverkar. Dessutom har det blivit lite modeinslag i kök. Allt sådant förkortar livslängden, säger Nils-Erik Danielsson. Det är som vi brukar säga, man byter inte direkt för att man behöver utan för att man vill.
Under fjärde kvartalet ökade Ballingslöv vinsten före skatt med 42 procent till drygt 60 miljoner kronor. Omsättningen steg med 13 procent till 632 miljoner kronor.
Nobia, som presenterade sina siffror förra veckan hade också en bra tillväxt förra året. Omsättningen ökade med 23 procent och vinsten med 25 procent under sista kvartalet.
Bägge bolagen har vuxit genom förvärv. Men såväl Ballingslöv som Nobia hade en organisk tillväxt på 11 procent i fjol.
TT
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.