Tiden rinner iväg för Koenigseggs köp av Saab Automobile. Vd Christian von Koenigsegg håller humöret uppe och dementerar talet om ägarbråk, med hopp om att affären ska vara klar inom några veckor.
Koenigsegg dementerar ägarbråk
Mest läst i kategorin
Det skriver E24 som gjort en intervju med honom.
Enligt tidningen börjar den utdragna affären nu tynga von Koenigsegg, som själv beskriver det som att Saab-affären utgör ”en stor uppoffring av tid, pengar, resurser och varumärken”.
Han anser ändå att förhandlingarna kommit långt, och att det är rimliga villkor som diskuteras.
Norrmannen Bård Eker som är en av Koenigseggs förgrundsfigurer, lättade enligt E24 på trycket i norska medier i helgen och pratade om att ett internt ägarbråk inom Koenigsegg kan hota hela Saab-köpet.
Men von Koenigsegg uppger nu bestämt för tidningen att det inte finns något sådant ägarbråk.
Han anser inte heller att affären måste komma till stånd senast på onsdag för att det ska bli något, vilket Eker hävdat.
Däremot arbetar alla enligt von Koenigsegg med målet att affären ska bli klar till slutet av oktober eller början på november.
Det stora mediaintresset kring Saab-köpet gör att det enligt honom lätt blir spekulationer och missförstånd.
Flera saker krävs för att affären ska bli av:
• Svenska staten måste bestämma sig för att ge Koenigsegg en lånegaranti, så att staten återbetalar lånet från Europeiska Investeringsbanken (EIB) om Saab/Koenigsegg senare inte kan göra det.
• Med lånegarantin i fickan ska Koenigsegg försöka få lånet på 4 miljarder kronor från EIB under andra halvan av oktober. Pengarna måste gå till utveckling av ny miljöteknik.
• 3 miljarder kronor måste fås in från investerare i kapitaltillskott.
En avsiktförklaring har ingåtts om att kinesiska Beijing Automotive Industry Holdings (BAIC) ska tillskjuta en del av de 3 miljarderna, men exakt hur mycket och vilken ägarandel som BAIC får är inte klart.
En löpande dialog förs nu mellan Koenigsegg, Saab, svenska staten och EIB, där det enligt E24 särskilt är staten och EIB som pumpar Koenigsegg och Saab på information.
Von Koenigsegg beskriver det dock ha kommit så långt att det i praktiken nu bara är formaliteter.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.