Realtid.se har i två artiklar kunnat berätta om den finska mobilinnovationen UpCode. En kod som länkar din mobil till internet via kameran. Nu kan vi avslöja att UpCode är på väg ut i Sverige.
Koden på väg ut i Sverige
Mest läst i kategorin
Reklambyrån Konkret Affärskommunikation AB är officiell representant för UpCode i Sverige. Konkret blir tagna på sängen när Realtid.se tar kontakt.
– Vi har försäljningsrätten och marknadsför UpCode i Sverige. Vi är ute och presenterar idén för ett antal företag. Naturligtvis kan jag inte nämna några namn i det här skedet, säger Jöran Fällman, vd på Stockholmsbaserade Konkret.
När Realtid.se senare får en företagspresentation av UpCode så framkommer dock ett antal namn, och det är tunga aktörer inom respektive bransch. Bankväsende, filmindustri och mäklare – intresset finns där.
UpCode är en finsk teknologisk lösning för mobilen. En kod som finns i trycksaker eller på skärmar.
Det som krävs är att användaren har en mobil med kamera och internetförbindelse samt har laddat ner ett gratisprogram från internet. Sedan räcker det att rikta mobilen mot koden i tidningen så länkar den till en hemsida. Informationen på hemsidan strömmar rakt in i mobilen. Det kan vara text, bilder eller videor.
– Det är till och med tv-kanaler som kan tänka sig UpCode. Koden passar att ha i programtablåer. Då kan man ju få dagens tv-program in i mobilen, utan att knäppa på en enda knapp, säger Jöran Fällman.
Tv-tablån behöver inte ens vara från samma år. Koden länkar till den uppdaterade informationen, inklusive eventuella programändringar.
Just avsaknaden av knäppande på knappar för att komma åt diverse hemsidor och att spara informationen tillhör attraktionen med UpCode.
En dagstidning kan exempelvis lägga en kod som länkar till en video med gårdagens mål i en match som läsaren precis läser om.
I Finland ligger en stor märklarkedja just i startgroparna med att börja med lägenhetsvisning i mobilen.
– Kunden kan se lägenheten i mobilen. Är den intresserad av lägenheten kan den sedan följa budgivningen i realtid, säger Jöran Fällman.
Fällman berättar att Konket har kontrakt med UpCode sedan hösten men att firman inte gått ut med PR ännu.
– Det känns som att Finland ligger lite före oss. Man har varit lite tidigare i och med att Nokia finns där. Vi kom i kontakt med UpCode genom Sture Udd, en av männen bakom det hela. När vi såg UpCode första gången var det ännu i sin linda, säger Jöran Fällman.
Själva koden är en svartvit kvadrat som bör vara på 1×1 centimeter. Inte riktigt som en EAN-kod, snarare som en kraftigt förminskad korsords-grid.
– När du laddar ner programmet från UpCodes hemsida lägger det sig som en ikon i telefonmappen, berättar Philip Lilliehöök, projektledare på Konkret och en av de som presenterar UpCode för företag.
– Om du ska göra en kampanj så kan du ha olika koder för olika städer eller stadsdelar. Sedan kan du se var kunderna använder koden mest.
Kostnaden för användning sträcker sig till normal trafikkostnad, berättar Lilliehöök. Det finns alltså inga sms-avgifter att tänka på.
UpCode har konkurrenter på den internationella marknaden. Realtid.se har sett exempel på hur McDonald´s i Japan använder sig av liknande koder. En begränsad användning finns också i Nordamerika.
Alla som besöker Europeiska centralbankens hemsida kan använda en annan kod av liknande sort. Rikta mobilen mot QR-koden och du länkas direkt till senaste nytt om världens valutakurser.
Frågan är: Om konsumenterna skulle visa sig tycka att koderna knäcker – vem knäcker koden till den globala marknaden?
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.