Saab Automobiles framtid kan komma att avgöras redan i november enligt GM-chef.
Klockan klämtar för SAAB
Mest läst i kategorin
General Motors nye Europachef Fritz Henderson uppger att han har en forcerad tidsplan som kan innebära att beslutet om vem som ska bygga framtidens mellanklassbilar sannolikt tas före årsskiftet.
– Vi försöker hålla en aggressiv tidtabell, sade Fritz Henderson vid ett besök i Paris på onsdagen inför öppnandet av bilsalongen.
När omlokaliseringsplanerna tillkännagavs sas det att beslutet skulle tas under första kvartalet 2005, men nu är ambitionen att ta beslutet snabbt efter utvärdering av ”offerterna” från Trollhättan och Rüsselsheim. Henderson säger till TT att han är mycket nöjd med vad han såg när han nyligen besökte Trollhättan. Men i samma andetag tillägger han att fabrikerna i Trollhättan och Rüsselsheim har högst överkapacitet bland GM:s europeiska fabriker.
Därför vill GM satsa på att producera 300 000 mellanklassbilar i en fabrik eftersom det bedöms som mest effektivt. Några beslut om nedläggningar uppges inte finnas.
Henderson vill dock inte kommentera om Trollhättan vid en förlust i kampen med Rüsselsheim i stället skulle få bygga de planerade mindre Cadillacbilarna för Europa. Brittiska tidningsuppgifter angav på onsdagen att 3 000 anställda kan komma att sägas upp vid GM:s fabriker i Europa som ett led i arbetet med att minska överkapaciteten.
Henderson förnekar att han lämnat en sådan siffra.
– Jag har sagt att vi ska ta itu med överkapaciteten men har inte angett något antal, sade Henderson.
Han vill heller inte kännas vid en uppgift om att överkapaciteten ska sänkas med 150 000 bilar om året.
– Det har jag inte sagt, men det är en bra bit över 50 000.
Medeltiden för att bygga en personbil ligger generellt på 18 timmar i Europa. För GM är den sex timmar högre, men Henderson håller inne med siffran för Trollhättan.
(TT) <http://www.tt.se>
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.