Regeringen har gett klartecken för bolaget Bluelake Mineral att återuppta gruvverksamheten i Stekenjokk i södra Lappland, rapporterar flera medier.
Klartecken för svensk gruva: Ska bryta "framtidens olja"

Gruvverksamheten lades ned 1988, men med regeringens beslut har bolaget rätt att bryta koppar, zink, bly, guld och silver.
Sverige och Norden i nytt ljus
I EU har koppar klassats som både kritisk och strategisk råvara. Ambitionen är att öka den inhemska produktionen och minska beroendet av import.
”Signalvärdet är väldigt tydligt. EU vill ha fler lokala gruvor”, säger Peter Hjorth, vd på Bluelake Mineral, men tillägger:
”Tillståndsprocesserna styrs fortfarande av nationell lagstiftning.”
Trots det upplever han ett förändrat klimat, även i Norge som står utanför EU.
”Det politiska klimatet för nya gruvprojekt är betydligt bättre nu än för några år sedan, både i Sverige och Norge”.
Läs mer:
Sverige sitter på framtidens olja: ”Europa vill minska beroendet”
Från nej till ja för gruva
För ett par år sedan sade Bergsstaten nej till ansökan, med motivering att bolaget inte kunnat visa att brytningen skulle bli lönsam. Regeringen gör en annan bedömning, men förenar klartecknet med ett krav på att samråda med berörda samebyar, rapporterar TT.
Peter Hjort välkomnar förstås beskedet.
”Att ta tillvara på kritiska mineraler är en central del i hela den gröna omställningen”, säger han till Dagens Nyheter.
Gruvor på båda sidor gränsen
Bluelakes huvudfokus ligger på koppar- och zinkprojekten i svenska Stekenjokk och Levi samt norska Jomafältet. Strategin är att samla anrikning och deponi i Norge, medan svenska fyndigheter fungerar som satelliter, enligt en intervju i Dagens PS.
”Tanken är en central anläggning i Joma. Malm från Stekenjokk och andra satellitprojekt transporteras dit för anrikning”, säger Peter Hjorth. Viktiga tillstånd finns redan på plats för delar av projekten. Nästa steg är miljötillstånd i både Sverige och Norge.
Läs även: Så mycket pengar krävs för att tillhöra den rikaste procenten – E55
ANNONS





