Realtid

Kineser går in i Koenigsegg Group

administrator
administrator
Uppdaterad: 09 sep. 2009Publicerad: 09 sep. 2009

UPPDATERING Kinesiska Beijing Automotive Industry Holdings (BAIC) går in som delägare i Koenigsegg Group, som ska köpa Saab Automobile, enligt en avsiktsförklaring.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

”Det här är ett viktigt steg på vägen till ett nytt Saab. Vi har en väl genomarbetad affärsplan, ett viktigt partnerskap och vi är nu redo att gå vidare utan statlig finansiering”, säger Christian von Koenigsegg, vd för Koenigsegg Group, i ett pressmeddelande.

Enligt avsiktsförklaringen ska BAIC bli minoritetsägare i Koenigsegg Group. Koenigsegg Group kommer att äga 100 procent av Saab Automobile.

”Avsikten är att teckna ett slutligt avtal senare i år. På grund av undertecknade konfidentialitetsavtal, så kan inga ytterligare fakta diskuteras för närvarande. Den svenska regeringen har blivit fullt informerad om denna avsiktsförklaring”, skriver Koenigsegg Group.

Enligt pressmeddelandet ska nu Koenigsegg Group fokusera på de pågående diskussionerna med Riksgälden om statliga garantier för Saabs EIB-lån.

Koenigsegg Group bildades i maj i syfte att kunna ta över Saab Automobile från General Motors. Bolaget valdes ut bland ett 20-tal spekulanter.

Det kontrolleras via bolag av amerikanske affärsmannen Augie K Fabela som också är styrelseordförande, svenske Christian von Koenigsegg, som är bolagets vd och norske affärsmannen Bård Eker.

Enligt den tidigare kända affärsplanen krävs det runt elva miljarder kronor innan Saab ska kunna bli lönsamt av egen kraft om två-tre år.

Affären förutsätter ett lån från Europeiska investeringsbanken (EIB) på drygt fyra miljarder kronor som kräver att svenska regeringen ger statliga garantier.

ANNONS

General Motors har tidigare lovat att bidra med nästan tre miljarder kronor i efterskänkta lån och genom att betala produktionsutrustning för den nya Saab 9-5.

BAIC är enligt Koenigsegg Group en av de ledande och snabbast växande biltillverkarna i Kina. Bolaget, med huvudkontor i Peking, väntas sälja totalt 1,13 miljoner bilar i år.

– Det är glädjande att vi kan gå ut och ge besked nu. Det skingrar frågetecken för både anställda och kunder, säger klubbordföranden för Unionen på Saab Automobile, Anette Hellgren.

Hon tycker att lösningen ger hopp inför framtiden.

– Det viktiga här är att BAIC är minoritetsägare i Koenigsegg Group. Det är fortfarande Koenigsegg Group som ska köpa Saab. Det blir inte ett direkt kinesiskt ägande vilket känns tryggt. Det finns så många farhågor kring kinesiska bolag, men på det här sättet tror jag på det, säger hon.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]