Det är det beräknade pr-värdet av publiciteten som kronprinsessbröllopet hade i Kina.
Kinas present: 200 miljoner kronor
Mest läst i kategorin
Enligt beräkningar från Nämnden för Sverigefrämjandet i utlandet, NSU, är Victorias och Daniels bröllop värt miljarder för Sverigebilden.
Varje satsad krona gav 270 kronor tillbaka i publicitet.
Totalt uppgår värdet av publiciteten runt om i världen till 2,7 miljarder kronor, enligt medieanalysföretaget MediaPilots beräkning som gjorts på uppdrag av NSU, Nämnden för Sverigefrämjande i utlandet.
Det är en teoretisk beräkning där värdet beräknas utifrån vad det hade kostat att köpa motsvarande annonsutrymme.
Staten avsatte 10 miljoner kronor i extra anslag för bröllopet, varav 1, 8 miljoner kronor öronmärktes för att ta hand om svenska och utländska journalister.
Störst medieintresse i utlandet har bröllopet, föga förvånande, rönt i Tyskland, där pr-värdet beröknas till mer än 1 miljard kronor. Bara i Kina uppmäts pr-värdet till 200 miljoner kronor.
– Det är förvånande att kronprinsessbröllop i Sverige skulle vara så intressant i Kina, säger Fredrik Wetterqvist till Realtid.se
Han är chef för NSU-kansliet och antar att orsaken bakom publiciteten i Kina kan bero på Ositindiefararens uppmärksammade besök i Shanghai där kronprinsessan var med.
Är detta ett rimligt sätt att räkna på?
– Vi har varit väldigt konservativa. Jag har förstått att utländska bolag som gör liknande analyser multiplicerar annonsvärdet 8 – 9 gånger eftersom redaktionell text blir mer läst. Utfallet skulle därför kunna vara långt större, säger Wetterquist.
I NSU ingår Utrikesdepartementet, Näringsdepartementet, VisitSweden, Invest Sweden, Exportrådet och Svenska Institutet.
Nedan ser du en tabell från MediaPilot och NSU.




