Det är det beräknade pr-värdet av publiciteten som kronprinsessbröllopet hade i Kina.
Kinas present: 200 miljoner kronor
Mest läst i kategorin
Enligt beräkningar från Nämnden för Sverigefrämjandet i utlandet, NSU, är Victorias och Daniels bröllop värt miljarder för Sverigebilden.
Varje satsad krona gav 270 kronor tillbaka i publicitet.
Totalt uppgår värdet av publiciteten runt om i världen till 2,7 miljarder kronor, enligt medieanalysföretaget MediaPilots beräkning som gjorts på uppdrag av NSU, Nämnden för Sverigefrämjande i utlandet.
Det är en teoretisk beräkning där värdet beräknas utifrån vad det hade kostat att köpa motsvarande annonsutrymme.
Staten avsatte 10 miljoner kronor i extra anslag för bröllopet, varav 1, 8 miljoner kronor öronmärktes för att ta hand om svenska och utländska journalister.
Störst medieintresse i utlandet har bröllopet, föga förvånande, rönt i Tyskland, där pr-värdet beröknas till mer än 1 miljard kronor. Bara i Kina uppmäts pr-värdet till 200 miljoner kronor.
– Det är förvånande att kronprinsessbröllop i Sverige skulle vara så intressant i Kina, säger Fredrik Wetterqvist till Realtid.se
Han är chef för NSU-kansliet och antar att orsaken bakom publiciteten i Kina kan bero på Ositindiefararens uppmärksammade besök i Shanghai där kronprinsessan var med.
Är detta ett rimligt sätt att räkna på?
– Vi har varit väldigt konservativa. Jag har förstått att utländska bolag som gör liknande analyser multiplicerar annonsvärdet 8 – 9 gånger eftersom redaktionell text blir mer läst. Utfallet skulle därför kunna vara långt större, säger Wetterquist.
I NSU ingår Utrikesdepartementet, Näringsdepartementet, VisitSweden, Invest Sweden, Exportrådet och Svenska Institutet.
Nedan ser du en tabell från MediaPilot och NSU.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.