Kina är på väg att slå USA på fingrarna. Snart tjänar modehusen bättre i Kina än någon annanstans.
Kina snart lyxmärkenas Mekka
Mest läst i kategorin
Kina har fortfarande mycket PR-arbete kvar att göra för att bygga upp förtroendet för export. Men en marknad som växer stort i landet är mode. Modehus såsom LVMH växer starkt i landet, enligt Brandweek.com.
– Om ekonomin fortsätter växa i samma takt som den gör nu kommer Kina att vara världens största ekonomiska makt om 25 år, vilket betyder att det är dags att jämföra Kina med USA redan idag, säger Bernard Arnault, vd för modehuset.
– Om det fortsätter som det gör i dag kommer Kina också bli det viktigaste landet ekonomiskt sett för vår bransch, säger han till Brandweek.com.
För att visa hur viktigt landet är för modehuset hölls i förra veckan en modevisning för märket Fendi på den kinesiska muren. Hela 66 miljoner kronor kostade catwalken på den 2000 år gamla stenmuren. Samtidigt kunde publiken blicka upp mot Fendis logotype på de närliggande bergen.
Louis Vuitton äger 18 butiker i landet och planerar att finnas i ytterligare 10 butiker till under 2008.
De mest kända modestäderna i Kina är Beijing och Shanghai. De städerna förutspås snart kunna jämföras med New York, Paris och Rom. Redan förra året var intäkterna för den asiatiska marknaden, exklusive Japan, 127 miljarder kronor, vilket motsvarade 17 procent av modehusets globala intäkter. 13 procent kommer från den Japanska marknaden.
Bernard Arnault är övertygad om att Kina inom kort kommer toppa marknaden för lyxiga märkesvaror.
– Konsumtionsnivån kommer att öka i Kina, livskvalitén kommer förbättras. Kina kommer väldigt starkt, säger han.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.