Realtid

Kina begränsar utländska medier

administrator
administrator
Uppdaterad: 14 apr. 2005Publicerad: 14 apr. 2005

Den exploderande kinesiska mediemarknaden är högintressant för de stora globala marknadsaktörerna som News Corp, Viacom, och Sony. Nu sätter dock den kinesiska regeringen käppar i hjulet för deras expansion i landet.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Trading Direkt

Nasdaq lanserar nytt index för att spåra börsnoteringar

24 jan. 2025

I Kina har 300 miljoner hushåll tv och fler kan det bli med tanke på att landet har 1,3 miljarder invånare. Shanghai Media Group har fördubblat antalet digital-tv-abonnenter på bara sju månader till 500.000 och hoppas på att nå 2 miljoner innan året är slut.

Reklammarknaden värderas till 160 miljarder kronor och har en tillväxt på 25 procent årligen. Sedan Kina liberaliserade tv-marknaden och tillät utländska investeringar har ett antal globala bolag sökt sig till marknaden för att få vara med och slåss om den växande kakan.

Nu drar regeringen dock i nödbromsen och hejdar den snabba utvecklingen. De internationella bolagen skall hindras från att investera i fler än ett företag i taget, rapporterar brittisk media.

Hittills har bara Viacom meddelat att de gått in i mer än ett företag i Kina. Det är bolagets barnkanal Nickelodeon som gått in i både Kinas näst största tv-bolag Shanghai Media Group och landets tredje största Bejing Television. De har även haft planer på att investera i Kinas fjärde största tv-bolag Southern Media, något som nu den kinesiska regeringen tänker sätta stopp för.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS