I samband med att vi hanterar den här krisen bör den svenska finansbranschen dra nytta av värdefulla lärdomar från tidigare kriser och i synnerhet finanskrisen 2008. Det skriver Sam Wennerholm, expert i Norden hos kreditanalysföretaget FICO.
Kasta inte ut dina kunder med badvattnet
Mest läst i kategorin
Siffror från Kronofogdemyndigheten visar att en av fem svenskar upplever en sämre ekonomisk situation i samband med covid-19-pandemin. Det finns därför anledning för finansbranschen att dra nytta av värdefulla lärdomar från finanskrisen 2008 genom att använda data på ett intelligent sätt och på så vis undvika att bidra till att skapa ekonomisk skada för många kunder som påverkats av den nuvarande pandemin.
Även om Sverige valt en mer öppen strategi än de flesta andra länder så har den svenska ekonomin ändå drabbats tydligt av covid-19. Permitteringsprogram har minskat negativa privatekonomiska effekter för många svenskar, men siffror från Kronofogden visar ändå att många lider ekonomiskt i den nuvarande situationen. Beroende på hur beständig och djup den ekonomiska nedgången kommer bli, kan alltså antalet svenskar med sämre ekonomi öka betydligt.
I samband med att vi hanterar den här krisen bör den svenska finansbranschen dra nytta av värdefulla lärdomar från tidigare kriser och i synnerhet finanskrisen 2008. Den krisen visade hur värdefullt det är att skilja ut de kunder som tillfälligt drabbats ekonomiskt, från de kunder som har en historia av mer permanent begränsad finansiell förmåga.
Innan kraschen 2008 var den genomsnittliga tiden för att komma tillbaka på god ekonomisk fot två och ett halvt år i USA. Två år efter krisen hade denna tid minskats till nio månader. Anledningen är att en stor del av kunderna som upplevde svårigheter under krisen 2008 i huvudsak var goda kunder som genomlevde kortvariga betalningsutmaningar. De fick snart anställning igen och återfick en stabil privatekonomi.
Detsamma gäller troligen för svenskar i samband med covid-19. Därför bör banker och låneinstitut aktivt arbeta med att analysera vilka kunder som upplever en tillfälligt försämrad ekonomisk situation och filtrera dem från de som upplever en mer permanent försämrad ekonomisk situation. Detta skulle kunna bidra till att begränsa de långsiktigt negativa effekterna från den nuvarande krisen. För banker och låneinstitut är detta en god möjlighet att förbättra allmänhetens syn på branschen som skadats av penningtvättsutredningar, bristande kundservice och stora vinster. Genom att ställa upp för kunder som genomgår en svår men tillfällig ekonomisk situation, finns också möjlighet att skapa eller vidhålla en stark kundlojalitet.
För att klara av detta behöver banker stärka analysförmåga och använda databaserade strategier för att avgöra kreditkvalitet. För att sålla ut de som genomgår tillfälliga ekonomiska svårigheter behöver bankerna samla in rätt data, samt använda ny data som grund för analysarbetet.
Genom att agera annorlunda kan banker och låneinstitut säkerställa att de använder rätt strategier för indrivning genom mer effektiv segmentering av kundbasen. Lärdomarna från finanskrisen 2008 visar att detta kan minska påverkan på samhället som helhet och skapa förutsättningar till livslång lojalitet från många av de svenskar som nu drabbats av pandemin.
Sam Wennerholm
Expert i Norden hos kreditanalysföretaget FICO
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.