H&M-aktien faller på ganska mycket i torsdagens inledande aktiehandel, efter att klädjätten med nya vd:n Karl-Johan Persson minskade försäljningen i augusti.
Karl-Johans första rapport: En kalldusch
Mest läst i kategorin
Aktien slutade onsdagen i 408,50 kronor, och sjönk under torsdagsmorgonen till som lägst 393 kronor.
Senare dämpades fallet något och vid 10-tiden på torsdagen låg aktien i 396,50 kronor, motsvarande en kursnedgång på nästan 3 procent sedan onsdagen.
Börsen som helhet var samtidigt ner kring 1 procent.
H&M:s nya försäljningssiffror och kvartalsrapport presenterades under torsdagsmorgonen.
Där framgår att
H&M:s försäljning inklusive moms sjönk med 3 procent i augusti, jämfört med samma månad i fjol.
De 19 analytiker som SME Direkt talat med, räknade i snitt med en ökning på 5 procent enligt vad nyhetsbyrån Direkt skrev under onsdagen.
Den mest pessimistiska av de 19 analytikerna, hade räknat med en minskning med 2,5 procent – så utfallet blev till och med sämre än det.
För jämförbara butiker hade H&M en försäljningsminskning på 11 procent i augusti.
Där hade analytikerna räknat med en minskning på 5,1 procent, enligt SME Direkt.
Bloomberg skriver att H&M:s försäljning påverkats negativt av att H&M haft för små lager för att hänga med i konkurrenternas rabatter.
Det ska särskilt ha märkts av i Spanien, USA och Frankrike.
I den resultatrapport som H&M även presenterade under torsdagsmorgonen, framgick att koncernens resultat före skatt upp till 4.773 miljoner kronor för kvartalet juni-augusti.
Där hade analytikerna räknat med 4.704 miljoner enligt SME Direkt, så utfallet för kvartalsresultatet blev alltså något bättre än väntat.
Analytikerna som SIX Estimates talat med, räknade i snitt med ett resultat på 4.690 miljoner.
Bruttomarginalen för kvartalet uppgick till 61,6 procent, medan analytikerna där räknat med 60,1 procent enligt Direkt.
Ändå gjorde ökade prissänkningar under kvartalet, att bruttomarginalen blev 1 procentenhet lägre än vad den annars skulle ha varit.
H&M:s varulager av kläder uppgick till drygt 10 miljarder kronor vid utgången av augusti, vilket var 29 procent högre än för ett år sedan.
Det betraktas dock inte som för högt av H&M. Ökningen förklaras med H&M:s expansion och valutaeffekter.
Vinsten per aktie ökade med 4 procent till 4,18 kronor.
Förenklat innebär det en vinst per aktie kring 17 kronor på årsbasis (4,18 kr gånger 4), varvid aktien på onsdagens stängningskurs på knappt 410 kronor värderas till 24-25 gånger årsvinsten per aktie.
Hela H&M värderas till nästan 340 miljarder kronor på börsen enligt Avanza.
H&M:s intäkter ökade med 13 procent till 23,5 miljarder kronor under kvartalet. Här låg förväntningarna på 24,3 miljarder, enligt SIX Estimates.
Rensar man bort valutaeffekter, var det bara en ökning med 3 procent.
Och bortser man från nyöppnade butiker, så minskade intäkterna i jämförbara butiker med 6 procent under kvartalet.
Kanske som konsekvens av den något svagare försäljningen än väntat, så trycker H&M lite mer på gasen vad gäller bolagets expansionstakt.
Antalet H&M-butiker uppgick till 1.840 vid utgången av augusti, jämfört med 1.618 butiker vid samma tidpunkt i fjol.
Tidigare har bolaget
räknat med att öppna 225 nya butiker under innevarande räkenskapsår, men det uppjusteras nu till 240 ”netto” det vill säga med avdrag för antalet stängda butiker i år.
H&M inledde sitt
räkenskapsår den 1 december 2008, och sedan dess har bolaget öppnat 116 nya butiker och stängt 14 under räkenskapsårets första nio månader – det vill säga till och med utgången av augusti.
Det innebär alltså att 110 nya butiker ska öppnas netto under H&M:s fjärde kvartal, det vill säga under perioden september-november.
Inför torsdagsmorgonens H&M-rapport skrev Direkt att juni och juli också blev en besvikelse vad gäller försäljningen i jämförbara butiker.
Augusti blev en varm månad enligt Direkt, vilket missgynnar försäljningen av höstkläder.
Resultatrapporten är den första som presenteras av H&M:s nya vd Karl-Johan Persson, sonson till H&M-grundaren Erling Persson.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.